Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Marjo
dc.contributor.authorKainulainen, Saila
dc.date.accessioned2021-12-16T12:16:48Z
dc.date.available2021-12-16T12:16:48Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79006
dc.description.abstractTässä sosiaalityön pro gradu- tutkielmassa käsitellään työnantajakuvan rakentumista sosiaalityöntekijöiden työpaikkailmoituksissa julkisella sektorilla. Tutkielmassa analysoidaan työpaikkailmoitusten retoriikkaa ja argumentointia, joiden avulla lukija, eli mahdollinen työnhakija, pyritään vakuuttamaan niin, että hän hakisi työpaikkaa. Tutkimuksessa käytetään menetelmänä retorista diskurssianalyysiä, jossa yhdistetään diskurssitutkimuksen ja retorisen analyysin menetelmiä. Aineiston analyysin perusteella voidaan todeta, että työpaikkailmoituksissa käytetään retorisia keinoja maltillisesti, mikä on tyypillistä virallisten ilmoitusten genressä. Retoristen keinojen ja argumentoinnin analyysin perusteella konstruoitui kolme selkeästi toisistaan erottuvaa työnantajakuvadiskurssia. Työtä tarjolla -työnantajakuvadiskurssi edustaa perinteistä perusilmoitusta. Meille kannattaa tulla -työnantajakuvadiskurssi korostaa taloudellisia tekijöitä. Haluamme sinun viihtyvän meillä -työnantajakuvadiskurssi koostuu toiminnallisten ja psykologisten tekijöiden kautta vaikuttamalla. Työnantajakuvadiskurssit rakentuvat kerroksellisesti. Työpaikkailmoituksissa työnantajakuvaa rakennetaan vetoamalla samoihin tekijöihin, joiden tiedetään vaikuttavan toisaalta sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuuteen, mutta myös työhön sitoutumiseen. Sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus, rekrytointihaasteet ja työntekijäpula ovatkin tämän päivän ilmiöitä, joihin positiivisella työnantajakuvalla on mahdollista vaikuttaa. Työnantajien tulisikin tiedostaa työpaikkailmoitusten ja rekrytoinnin merkitys osana systemaattista ja pitkäjänteistä työnantajakuvan rakentamista ja brändäystyötä. Rekrytointi on muuttumassa yhä monikanavaisemmaksi, mikä on syytä huomioida myös työpaikkailmoituksia laadittaessa. Työpaikkailmoituksissa on havaittavissa moniäänisyyden lisääntymistä ja genrejen limittymistä ja muokkautumista. Työpaikkailmoituksen merkitys on laajentunut avoimesta toimesta tiedottamisesta osaksi kuntien työnantajakuvan kirkastamista ja brändityötä.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherretorinen diskurssianalyysi
dc.subject.othertyönantajakuva
dc.titleTyöpaikkailmoitukset työnantajakuvan rakentajina sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112165990
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysotyöpaikkailmoitukset
dc.subject.ysorekrytointi
dc.subject.ysososiaalityöntekijät
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysotyönantajat
dc.subject.ysotyönhakijat
dc.subject.ysotyöhönotto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot