dc.contributor.advisor | Lakanen, Antti-Jussi | |
dc.contributor.author | Koskinen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2021-12-09T07:09:01Z | |
dc.date.available | 2021-12-09T07:09:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78920 | |
dc.description.abstract | Immersio on olennainen elementti videopelien kontekstissa. Immersiota on
tutkittu jo lähes kaksi vuosikymmentä, mutta se on käsitteenä silti hajanainen.
Muut käsitteet, kuten flow ja läsnäolo, jakavat joitakin piirteitä immersion kanssa
ja ovat vahvasti immersion taustavaikuttajina. Immersio on todettu tärkeäksi
elementiksi pelikokemuksen kannalta. Immersion ja pelikokemuksen
mittaamiseen on olemassa muutamia työkaluja. Yhdellä näistä on voitu todeta
immersion olevan vahvempi The Elder Scrolls V: Skyrimiä pelatessa ensimmäisen
persoonan perspektiivistä. Skyrim on peli, jota pelaaja voi itse valita pelaavansa
ensimmäisen tai kolmannen persoonan perspektiivistä.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan immersiota ja pelikokemusta Skyrimissä.
Empiirisessä tutkimuksessa 10 osallistujaa vastasivat alkukyselyyn, jonka jälkeen
he pelasivat Skyrimiä vähemmän käyttämästään kuvakulmasta, joka määräytyi
alkukyselyn vastausten perusteella. Noin 15 – 20 minuutin mittaisen pelisession
jälkeen haastateltavat täyttivät jälkikyselyn, joka koostui immersiokyselystä (IEQ)
sekä pelikokemuskyselyn (GEQ) pelin jälkeisestä moduulista. Tämän jälkeen
osallistujia haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimuksen
tulokset viittaavat siihen, että pelaaja voi kokea positiivisen pelikokemuksen
olematta täysin immersoitunut, pelatessaan Skyrimiä vähemmän käyttämästään
kameraperspektiivistä. | fi |
dc.description.abstract | Immersion is an essential element in the context of video games. Immersion has
been researched for almost two decades, yet it is still a scattered concept. Other
concepts, such as flow and presence, share some traits with immersion and are
strong influence in the background of immersion. Immersion is believed to be an
important element for game experience. There are a few tools to measure immersion
and game experience. Using one of them, a study has concluded that immersion
is stronger in The Elder Scrolls V: Skyrim when played from first-person
perspective. Skyrim is a game that lets the player choose whether they play in
first- or third-person perspective.
This thesis focuses on immersion and game experience in Skyrim. For the
empirical study, 10 participants answered a pre-questionnaire and then played
Skyrim from their least preferred perspective that they reported in the prequestionnaire.
After an approximately 15- to 20-minute-long gameplay session,
the participants filled a post-questionnaire consisting of the Immersive
Experience Questionnaire (IEQ) and the Game Experience Questionnaire (GEQ)
Post-game module. The participants were then interviewed with a semistructured
interview. The results of this study suggest that a player can
experience a positive gaming experience without being fully immersed, while
playing Skyrim from an unfamiliar camera perspective. | en |
dc.format.extent | 66 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | immersion | |
dc.subject.other | camera perspective | |
dc.subject.other | game experience | |
dc.subject.other | fulfilling gaming experience | |
dc.title | Fulfilling gaming experience without being fully immersed | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202112095909 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | flow-tila | |
dc.subject.yso | läsnäolo | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | flow (experiences) | |
dc.subject.yso | presence | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | digital games | |
dc.subject.yso | games | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |