Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorAlanko, Janina
dc.date.accessioned2021-12-08T07:34:20Z
dc.date.available2021-12-08T07:34:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78905
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta. Opettajat joutuivat luomaan uusia tapoja opettaa verkkoyhteyksillä. Tutkielmassa selvitetään, minkälaisia käsityksiä opettajilla on etäopetuksesta sekä sen merkityksestä omaan työhön. Tutkimus toteutettiin laadullisena, jossa hyödynnettiin fenomenografista suuntausta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää luokanopettajaa. Haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun jälkeen litteroidusta tekstistä luotiin kuvauskategoriasysteemi ja vastauksista valittiin opettajien käsityksiä tutkimuskysymyksiin. Aineisto analysoitiin fenomenografian mukaan. Luokanopettajien käsitykset etäopetuksesta jakaantuivat viiteen teemaan, joita ovat: tieto- ja viestintäteknologian resurssit, työn suunnitteleminen, opetuksen arviointi, oppilaiden etäopetus ja yhteistyö kollegoiden ja vanhempien kanssa. Etäopetuksen vaikutuksesta opettajien työhön saatiin luotua neljä teemaa: tieto- ja viestintäteknologia, opettajien tunteet ja heidän saama tuki sekä työajan rajaamisen merkitys. Tulosten pohjalta voidaan nostaa esille, että etäopetusaika oli opettajille opettavaista, palkitsevaa sekä osaltaan työllistävääkin. Toimivat laitteet niin opettajilla kuin oppilailla olivat välttämättömät. Opettajat käyttivät tieto- ja viestintäteknologiaa varmemmin lähiopetuksessa etäopetuksen jälkeen. Tulokset tukevat opetussuunnitelman laaja-alaista tavoitetta hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisessa.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.subject.otherdigipedagogiikka
dc.titleLuokanopettajien käsityksiä kevään 2020 poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden aikaisesta etäopetuksesta ja sen merkityksestä opettajan työhön
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112085894
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot