Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaasalainen, Karoliina
dc.contributor.authorLehtoranta, Sini
dc.date.accessioned2021-12-08T07:29:11Z
dc.date.available2021-12-08T07:29:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78903
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla tai menetelmillä lasten tunnetaitoja voidaan edistää ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edistämistä käsitellään pienten oppilaiden osalta, joilla tässä katsauksessa tarkoitettiin 7-9 -vuotiaita lapsia. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus lasten tunnetaitojen edistämisestä. Tutkimukset tuottivat tietoa erityisesti erilaisista interventioista, joilla lasten tunnetaitoja voidaan edistää. Interventiot esittelivät erilaisia menetelmiä ja painottuivat paljon koulussa toteutettaviin interventioihin. Tämä tukee näkemystä siitä, että koulu on tärkeä ympäristö lasten tunnetaitojen oppimisessa ja opettajalla on keskeinen rooli lasten tunnetaitojen tukemisessa ja edistämisessä. Tulosten perusteella voidaan havaita erilaisten menetelmien positiivinen vaikutus lasten tunnetaitojen parantumiseen. Mindfulness -menetelmien, rentoutumisen ja stressinhallintamenetelmien käyttö voi tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä. Muita esiin nousseita lasten tunnetaitoja parantavia menetelmiä, joista saatiin alustavaa näyttöä tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella, olivat narratiivinen terapia sekä leikinomaiset menetelmät. Esiin nousseista menetelmistä kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan perustuva interventio tuotti ristiriitaisia tuloksia. Lasten raportoimien tulosten perusteella ohjelman ei havaittu parantavan lasten tunnetaitoja eikä vähentävän masennus- tai ahdistusoireita, mutta lasten vanhemmat ilmoittivat lasten ahdistuneisuuden vähentyneen merkittävästi, erityisesti poikien keskuudessa. Monia näitä menetelmiä on käytetty kouluympäristössä lasten tunnetaitojen opettamisessa. Tutkimustulokset antavat näyttöä siitä, että tunnetaitojen sisällyttämisellä opetussuunnitelmaan voi olla myönteinen vaikutus lasten mielenterveyteen ja resilienssiin.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofi
dc.titleTunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112085892
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysomielenterveys


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot