Tunnetaitojen oppimisen vaikutus lasten mielenterveyden edistämisessä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoilla tai menetelmillä lasten tunnetaitoja voidaan edistää ja millaisia vaikutuksia tunnetaidoilla on lasten mielenterveyteen. Tunnetaitojen edistämistä käsitellään pienten oppilaiden osalta, joilla tässä katsauksessa tarkoitettiin 7-9 -vuotiaita lapsia. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus lasten tunnetaitojen edistämisestä. Tutkimukset tuottivat tietoa erityisesti erilaisista interventioista, joilla lasten tunnetaitoja voidaan edistää. Interventiot esittelivät erilaisia menetelmiä ja painottuivat paljon koulussa toteutettaviin interventioihin. Tämä tukee näkemystä siitä, että koulu on tärkeä ympäristö lasten tunnetaitojen oppimisessa ja opettajalla on keskeinen rooli lasten tunnetaitojen tukemisessa ja edistämisessä. Tulosten perusteella voidaan havaita erilaisten menetelmien positiivinen vaikutus lasten tunnetaitojen parantumiseen. Mindfulness -menetelmien, rentoutumisen ja stressinhallintamenetelmien käyttö voi tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä. Muita esiin nousseita lasten tunnetaitoja parantavia menetelmiä, joista saatiin alustavaa näyttöä tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella, olivat narratiivinen terapia sekä leikinomaiset menetelmät. Esiin nousseista menetelmistä kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan perustuva interventio tuotti ristiriitaisia tuloksia. Lasten raportoimien tulosten perusteella ohjelman ei havaittu parantavan lasten tunnetaitoja eikä vähentävän masennus- tai ahdistusoireita, mutta lasten vanhemmat ilmoittivat lasten ahdistuneisuuden vähentyneen merkittävästi, erityisesti poikien keskuudessa. Monia näitä menetelmiä on käytetty kouluympäristössä lasten tunnetaitojen opettamisessa. Tutkimustulokset antavat näyttöä siitä, että tunnetaitojen sisällyttämisellä opetussuunnitelmaan voi olla myönteinen vaikutus lasten mielenterveyteen ja resilienssiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Lapsen tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistaminen esi- ja alkuopetuksessa
Huilla, Mira; Isokoski, Susanna (2013)Huilla, Mira & Isokoski Susanna. 2013. Lapsen tunnetaitojen ja itsetunnon vahvistaminen esi- ja alkuopetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma, 134 sivua. Tämän ... -
”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
Viherjälaakso, Elli (2021)Tutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia neljästä eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mitä lapset kertovat näiden tunteiden kokemisesta, ja miten he niitä käsittelevät. Tutkimukseni taustalla ... -
"Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
Rehula, Paula; Pöysä, Meri (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.