”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia neljästä eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mitä lapset kertovat näiden tunteiden kokemisesta, ja miten he niitä käsittelevät. Tutkimukseni taustalla oli varhaiskasvatukseen suunnattu, tunnetaitoja ja vastuullista käyttäytymistä tukeva Papilio-ohjelma. Ohjelmaan kuuluva materiaali Paulasta ja tunnepeikoista oli ollut osa tutkimukseen osallistuneiden lasten varhaiskasvatusta, ja kokemukset tunteista yhdistettiin niitä kuvaaviin tunnepeikkohahmoihin.
Käytin tutkimuksessani valmiiksi kerättyä aineistoa, joka koostui nauhoitetuista ja litteroiduista lasten haastatteluista. Yhteensä tutkimukseen osallistui 32 lasta, jotka olivat 5–6-vuotiaita. Toteutin tutkimuksen laadullisia metodeja hyödyntäen. Aineiston analyysissa luokittelin lasten vastauksia eri tunteiden kuvailujen mukaisesti, ja muodostin teemoja näistä luokitteluista.
Ilon tunteen kokemiseen liitettiin ystävällisyys tai toisen huomioiminen, hyvä tunnetila sekä kivat tapahtumat. Surun tunteessa teemoiksi muodostuvat ikävä, tapaturmat ja kipu, itkeminen sekä harmittavat ja ikävät tapahtumat. Vihan tunteeseen lapset liittivät ikävät tapahtumat ja erilaiset kehon reaktiot. Peloissa teemana oli pelottavat tilanteet. Lasten tunteiden käsittelystä muodostui jokaiselle tunteelle yksi pääteema: ilon tunteessa yhdessä tekeminen, surun tunteessa lohduttaminen, vihan tunteessa auttaminen ja pelon tunteessa huomioiminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Tunnepeikot Nyyhky, Äksy, Säikky ja Hymy tutustuttavat lapsia tunteisiin
Koivula, Merja; Viitala, Riitta; Laakso, Marja-Leena (Jyväskylän yliopisto, 2018)Miltä sinusta tuntuu silloin, kun olet surullinen? Missä kohtaa suru tuntuu kehossasi? Mikä sinua auttaa, kun tunnet surua? Lapset pohtivat näitä kysymyksiä tunnepeikkojen Nyyhkyn, Äksyn, Säikyn ja Hymyn kanssa päiväkodeissa. ... -
Emotion pixies Weepybold, Angrybold, Afraidybold and Happybold help children recognize emotions
Koivula, Merja; Viitala, Riitta; Laakso, Marja-Leena (Jyväskylän yliopisto, 2018)How do you feel when you're sad? Where in your body you feel the sorrow? What does help you when you're feeling sad? Children consider these questions in kindergartens with emotion pixies Weepybold, Angrybold, Afraidybold ... -
"Ja se on sitten tosi tylsää" : esikouluikäisten lasten kokemuksia tunnetaidoista
Kovanen, Noora (2022)Sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen nähdään merkittävänä osana yksilön kokonaisvaltaista kehitystä, ihmissuhteita ja hyvinvointia. Papilio on interventio-ohjelma, jonka tavoitteena on tukea 3-7-vuotiaiden lasten ... -
"Uuden edessähän sitä ollaan" : kasvattajien kokemuksia Papilio-ohjelmasta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa
Partanen, Heidi (2018)Papilio-ohjelma on sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja käyttäytymisen haasteiden ehkäisyyn kehitetty ohjelma varhaiskasvatusikäisille lapsille (Scheithauer, Bondü, Hess & Mayer 2016, 157). Tämän tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.