Aikuinen(kin) tarvitsee monenlaista kirjoittamista
Honko, M., Sulkunen, S., & Vaarala, H. (2021). Aikuinen(kin) tarvitsee monenlaista kirjoittamista. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/aikuinenkin-tarvitsee-monenlaista-kirjoittamista
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2021
Lukutaitoa on tutkittu pitkään monista eri näkökulmista, ja säännöllisesti saamme lukea mediassa laajojen lukutaitotutkimusten tuloksista. PIRLS- ja PISA-tutkimukset kertovat suomalaislasten ja -nuorten lukutaidosta kansainvälisessä vertailussa (Mullis, Martin, Foy & Hooper 2017; OECD 2019a), ja PIAAC-tutkimus antaa tietoa työikäisten aikuisten luku- ja digitaidoista (OECD 2019b). Kirjoittaminen on tutkimuksissa jäänyt lukutaitoa vähäisemmälle huomiolle (Kauppinen, Pentikäinen, Hankala, Kulju, Harjunen & Routarinne 2015), eikä edes lasten ja nuorten kirjoitustaitoa ja kirjoittamista ole tutkittu siinä määrin kuin lukutaitoa. Aikuisten kirjoittaminen on jäänyt tekstitaitotutkimuksen marginaaliin. Aikuisten kirjoittamiseen kohdistuvasta tutkimuksesta ei myöskään ole tehty systemaattista katsausta. Tässä artikkelissa keskitymme erityisesti aikuisten kirjoittamiseen ja muuttuviin kirjoitustaitotarpeisiin Suomessa. Tuomme esiin, miten käsitys kirjoittamisesta on muuttunut ja miten moninainen rooli kirjoittamisella on aikuisten arjessa. Lopuksi tarjoamme lukijoille mahdollisuuden osallistua tutkimukseen, jossa tarkastellaan aikuisten kirjoittamista ja kirjoitustaitotarpeita digitalisoituvassa Suomessa.
...
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/aikuinenkin-tarvitsee-monenlaista-kirjoittamistaJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/102292369
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uusien kirjoitustaitojen opetus : luovaa ja yhteisöllistä kirjoittamista osallisuuden kulttuurissa
Kallionpää, Outi (Department of Music, Art and Culture Studies, 2015) -
Aikuisten kirjoittaminen ja kirjoitustaitotarpeet digitalisoituvassa Suomessa
Honko, Mari; Sulkunen, Sari; Vaarala, Heidi; Söyrinki, Sini (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)Luku- ja kirjoitustaitoa (literacy) on jo pitkään pidetty keskeisinä taitoina niin yksilön kehittymisen, työllistymisen, osallisuuden, aktiivisen kansalaisuuden kuin jatkuvan oppimisen näkökulmista (Euroopan neuvosto 2018; ... -
Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
Aaltonen, Pihka (2023)Pro gradu -tutkielmassani tutkin luovaa kirjoittamista vapaa-ajallaan harrastavien nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta, sen oppimisesta ja sen merkityksistä heidän elämässään. Kirjoittaminen on merkittävä ... -
Kirjoittamisen diskurssit lukiolaisten kirjoittamista pohtivissa teksteissä
Erra, Satu (Suomen Kielen Seura ry, 2019)Tarkastelen artikkelissani lukiolaisten kirjoittamista ja selvitän, mitä kirjoittamisen diskursseja lukiolaisten omaa kirjoittamista pohdiskelevat tekstit kaiuttavat. Käsittelyni perustuu Ivaničin (2004) viitekehykseen: ... -
Aikuinen lapsen osallisuuden mahdollistajana : lapsen kuuleminen aikuisen järjestämässä toiminnassa
Haapanen, Sanna (2018)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aikuisen roolia lapsen osallisuuden mahdollistajana aikuisen järjestämässä toiminnassa Tarinataikurit -menetelmän avulla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.