Luova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
Pro gradu -tutkielmassani tutkin luovaa kirjoittamista vapaa-ajallaan harrastavien nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta, sen oppimisesta ja sen merkityksistä heidän elämässään. Kirjoittaminen on merkittävä kansalaistaito nyky-yhteiskunnassa (Kauppinen ym. 2015), minkä vuoksi kaikki tutkimustieto kirjoittamisesta ja sen oppimisesta on erittäin tärkeää. Tähän saakka kirjoittamisen oppimista on tarkasteltu tutkimuksissa lähinnä formaaleissa oppimistilanteissa. Tutkimuksen keskiössä on luova kirjoittaminen, jota määrittelen laajasti kaikenlaisten luovuutta mahdollistavien tekstien tuottamiseksi. Kuitenkin tutkimuksen rajauksen vuoksi keskityn tässä ainoastaan kielellisesti kirjaimin ja sanoin tuotettuihin teksteihin. Työssäni keskeisiä käsitteitä ovat luovan kirjoittamisen lisäksi informaali, nonformaali, yhteisöllinen ja itseohjautuva oppiminen.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluin, ja tutkimukseen osallistui neljä tutkittavaa. Analyysin toteutin teemoittelemalla aineiston ja tarkastelemalla tutkittavien käsityksiä sosiokulttuurisen ja dialogisen käsitysanalyysin menetelmin. Käsitykset näen dialogisesti ja sosiokulttuurisesti rakentuvina, kontekstisidonnaisina ja dynaamisina ilmiöinä, jotka ovat yksilöllisiä, mutta samaan aikaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa sosiokulttuurisen ympäristön kanssa (ks. Dufva 2006, Kalaja & Barcelos 2011). Dialogisen käsitystentutkimuksen lähtökohtana on, että käsitykset eivät koskaan ole puhtaasti yksilön omia (Wertsch 1993: 70), ja että kaikissa lausumissa on kuultavissa useita eritasoisia ääniä (Bakhtin 1981). Analysoin, millaisia ja keiden ääniä lausumista voidaan erottaa.
Luovasta kirjoittamisesta piirtyy tämän aineiston perusteella laaja ja monipuolinen kuva. Tutkittavat pitävät kirjoittamista yhtäältä melko individualistisena toimintana. Toisaalta heidän kuvauksensa toiminnastaan kirjoittamisen oppimiseen liittyen paljastaa monia yhteistyöhön perustuvia toimintatapoja ja näkemyksiä kirjoittamisen yhteisöllisestä ja sosiokulttuurisesta luonteesta. Oppimisen tavoista edustettuina ovat nonformaali, informaali, itseohjautuva ja yhteisöllinen oppiminen. Kaikkia oppimisen tapoja hyödynnetään monipuolisesti. Palaute nähdään hyödyllisenä ja oppimista edistävänä, mutta toisinaan sen vastaanotto voi olla hankalaa. Luovan kirjoittamisen kuvataan antavan elämään sisältöä, iloa ja onnistumisen kokemuksia. Tämän lisäksi luovan kirjoittamisen katsotaan tukevan laajasti tekstitaitoja, kielellistä osaamista sekä näin ollen monipuolisesti opiskelua ja muuta elämää, jossa tekstitaitoja tarvitaan.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uusien kirjoitustaitojen opetus : luovaa ja yhteisöllistä kirjoittamista osallisuuden kulttuurissa
Kallionpää, Outi (Department of Music, Art and Culture Studies, 2015) -
Yhdeksäsluokkalaisten tekstimaailman tarkastelua : tekstit vapaa-ajalla, koulussa ja tulevaisuuden työelämässä
Korhonen, Kati-Johanna (2006) -
Maailma muuttuu - mitä tekee koulu? : äidinkielen ja vieraiden kielten tekstikäytänteet koulussa ja vapaa-ajalla
Luukka, Minna-Riitta; Pöyhönen, Sari; Huhta, Ari; Taalas, Peppi; Tarnanen, Mirja; Keränen, Anna (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2008) -
Tablet-tietokoneet 4. luokan musiikinopetuksessa ja oppilaiden vapaa-ajalla
Hönö, Anni (2015)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä musiikkitoimintaa oppilaat tekevät vapaa-ajallaan ja millainen tablet-tietokoneilla harjoitettu koulun musiikkitoiminta siirtyy oppilaiden vapaa-aikaan. Tavoitteena on myös ... -
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ...