Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus
ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat luokanopettajien toimijuutta varhaisen englannin kielen opetuksessa.
Tutkimuksen kontekstina toimi koulutuspolitiikan muutos, A1-kielen varhentaminen ensimmäiselle vuosiluokalle. Tutkimukseen osallistui seitsemän
luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet englannin kieltä ensimmäisellä tai toisella vuosiluokalla. Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus, ja se noudattaa fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli se, että luokanopettajien toimijuus
varhaisen englannin kielen opetuksessa ilmeni kolmella tavalla: päätöksien tekemisenä, kollegiaalisena vuorovaikutuksena sekä epävarmuuden kokemisena.
Toiseksi tutkimuksessa näkyi se, että opettajien toimijuutta edistäviä ja rajoittavia tekijöitä sijoittui kolmelle tasolle: mikrotasolle, eli luokan tasolle, mesotasolle,
eli koulun tasolle, sekä makrotasolle, eli laajempaan yhteiskuntaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on se, että luokanopettajan toimijuuden tukemisessa varhaisen englannin kielen opetuksessa tarvitaan luokanopettajakoulutuksen panosta, täydennyskoulutusta ja opettajan aktiivista roolia oman ammattitaidon kehittämisessä. Lisäksi luokka-asteiden välistä yhteistyötä sekä luokanopettajien ja aineenopettajien välistä yhteistyötä olisi hyvä vahvistaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28096]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisen luokan opettajien käsityksiä varhennetun englannin opetuksesta
Saarikettu, Sari; Venäläinen, Noora (2020)Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä ensimmäisen luokan opettajilla on varhennetun englannin opetuksesta. Tavoitteena on kuvata, millaisia toimintatapoja varhennetun kielen opetuksessa käytetään ... -
Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
Lyytinen, Hannamari; Tarvainen, Heidi (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun ... -
Luokanopettajat varhennetun kielen opettajina
Heilimo, Tomi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on varhennetusta kieltenopetuksesta. Tämän pääkysymyksen avulla pyrin löytämään vastauksen toiseen kysymykseen, joka on: Mitä havaintoja ... -
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.