Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorOhra-aho, Jaana
dc.date.accessioned2021-11-23T11:00:38Z
dc.date.available2021-11-23T11:00:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78771
dc.description.abstractPro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja Opettajan tienviitta -opettajan oppaissa. Lisäksi tutkittiin vielä sitä, millaisiin pedagogisiin ja didaktisiin toteutuksiin pituuden mittaamiseen opettajan oppaiden sisällöt opettajaa ohjaavat. Toinen lähestymistapa tulkitsee, millaisia pedagogisia ja didaktisia malleja Opettajan tienviitta -opettajan oppaissa on pituuden mittaamisen kohdalla. Tutkimus alkoi keväällä 2020 ja tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista induktiivista sisällönanalyysia sekä hermeneuttista lähestymistapaa. Tuloksista laadittiin myös tuloksia kokoava määrällinen, prosentuaalinen koonti. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tämän ohella pituuden mittaamista ja sen oppimista sekä niiden taustalla olevia matemaattista osaamista, matemaattista ajattelua ja matematiikan kielentämistä sekä matematiikan oppimateriaaleja ja niihin liittyvää tutkimusta. Taustalla käsitellään lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman näkökulmia sekä kognitiivista oppimista ja konstruktivismia. Tutkimustulosten mukaan tutkittavan aineiston avulla järjestettävä opetus toteuttaa perusopetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt sekä myös huomioi matemaattisen osaamisen ja oppimisen päämääriä. Matematiikan kielentäminen näyttäytyy läpi aineiston, joka noudattaa kognitiivisen ja konstruktivistisen oppimisen rakenteita sekä integroi pituuden mittaamisen harjoitteluun myös muita matematiikan osa-alueita.fi
dc.format.extent102
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkielentäminen
dc.subject.otherinduktiivinen oppiminen
dc.title"Kokeilen, kuinka paljon on metri." : pituuden mittaaminen Varga-Neményi -oppikirjoissa ja opettajan oppaissa vuosiluokilla 1-4
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111235779
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoVarga-Neményi-menetelmä
dc.subject.ysopituudenmittaus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot