"Kokeilen, kuinka paljon on metri." : pituuden mittaaminen Varga-Neményi -oppikirjoissa ja opettajan oppaissa vuosiluokilla 1-4
Abstract
Pro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden
mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä
vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja Opettajan tienviitta -opettajan
oppaissa. Lisäksi tutkittiin vielä sitä, millaisiin pedagogisiin ja didaktisiin toteutuksiin
pituuden mittaamiseen opettajan oppaiden sisällöt opettajaa ohjaavat. Toinen
lähestymistapa tulkitsee, millaisia pedagogisia ja didaktisia malleja Opettajan
tienviitta -opettajan oppaissa on pituuden mittaamisen kohdalla.
Tutkimus alkoi keväällä 2020 ja tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista
induktiivista sisällönanalyysia sekä hermeneuttista lähestymistapaa. Tuloksista
laadittiin myös tuloksia kokoava määrällinen, prosentuaalinen koonti. Teoreettisessa
viitekehyksessä tarkastellaan tämän ohella pituuden mittaamista ja sen oppimista
sekä niiden taustalla olevia matemaattista osaamista, matemaattista ajattelua ja
matematiikan kielentämistä sekä matematiikan oppimateriaaleja ja niihin liittyvää
tutkimusta. Taustalla käsitellään lisäksi perusopetuksen opetussuunnitelman
näkökulmia sekä kognitiivista oppimista ja konstruktivismia.
Tutkimustulosten mukaan tutkittavan aineiston avulla järjestettävä opetus
toteuttaa perusopetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt sekä myös huomioi
matemaattisen osaamisen ja oppimisen päämääriä. Matematiikan kielentäminen
näyttäytyy läpi aineiston, joka noudattaa kognitiivisen ja konstruktivistisen oppimisen
rakenteita sekä integroi pituuden mittaamisen harjoitteluun myös muita matematiikan
osa-alueita.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111235779Use this for linking
Language
Finnish