dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Laakeri, Maria | |
dc.date.accessioned | 2021-11-22T05:57:36Z | |
dc.date.available | 2021-11-22T05:57:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78730 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien käsityksiä
taitavasta oppijasta ja taitavaan oppijuuteen ohjaamisesta. Tarkoituksena on
myös peilata opettajien käsityksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan, jossa
keskitytään niihin tekijöihin oppimisessa, joita taitavalla oppijalla on
käytössään.
Filosofiselta taustaltaan tutkimus on fenomenografinen.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta alakoulun luokanopettajaa.
Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu ja aineisto
analysoitiin fenomenografisella menetelmällä.
Tutkimuksessa tuli esille erilaisia kategorioita, joilla luokanopettajat
kuvasivat taitavaa oppijaa ja taitavaan oppimiseen ohjaamista. Taitavaa oppija
kuvattiin oppijana joka ohjaa omaa työskentelyään, tunnistaa tapansa oppia, on
motivoitunut ja omaksuu uutta tietoa helposti. Taitavaan oppimiseen
ohjaamista luokanopettajat kuvasivat oppimaan oppimisen taitoihin ja
työskentelytaitoihin ohjaamisen sekä oppimista tukevan ilmapiirin luomisen
kautta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajien
käsityksistä löytyi yhtäläisyyksiä oppimisen itsesäätelyn teoriaan motivaatioon,
toiminnanohjaukseen, tavoitteiden asettamiseen, sisukkuuteen ja oppimaan
oppimiseen liittyen. Oppimisen itsesäätelytaitojen kehittymisen näkökulmasta
luokanopettajien tietämystä tulee kuitenkin vahvistaa oppilaiden aikaisemman
tiedon ja mielenkiinnon kohteiden, valinnan mahdollisuuksien,
oppimisstrategioiden sekä itsearvioinnin merkityksestä oppimiselle. | fi |
dc.format.extent | 93 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | oppimaan oppiminen | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä taitavasta oppijasta ja taitavaan oppimiseen ohjaamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202111225741 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | oppimistyylit | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | itsesäätely | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | metakognitio | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |