Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHonko, Mari
dc.contributor.authorAhola, Sari
dc.contributor.authorHirvelä, Tuija
dc.date.accessioned2021-11-16T06:42:10Z
dc.date.available2021-11-16T06:42:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHonko, M., Ahola, S., & Hirvelä, T. (2021). Vironkielisten osallistujien kielitaito Yleisten kielitutkintojen suomen kielen testissä . <i>Lähivõrdlusi. Lähivertailuja</i>, <i>31</i>, 114-152. <a href="https://doi.org/10.5128/lv31.04" target="_blank">https://doi.org/10.5128/lv31.04</a>
dc.identifier.otherCONVID_101865517
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78671
dc.description.abstractTarkastelemme tässä artikkelissa vironkielisten suomen oppijoiden osallistumista Suomen kansallisen kielitestin, Yleisten kielitutkintojen, keskitason tutkintoon ja heidän kielitaitoprofiiliaan tutkintotulosten valossa. Vertaamme tuloksia yleiseen tutkintomenestykseen sekä osallistujien taustaan ja pohdimme suomen kielen asemaa oppimisen kohteena vironkielisten näkökulmasta. Analyysimetodina käytämme kuvailevaa tilastollista analyysia sekä tilastollista päättelyä. Tulokset osoittavat, että vironkieliset osallistujat menestyvät tutkinnossa hyvin ja erityisesti ymmärtämistaidot ovat tutkitussa ryhmässä vahvat. Vaikka aiemman tutkimuksen valossa suomen kielen taidon tason onkin nähty riippuvan erityisesti Suomessa asumisen ja suomen opiskelun kestosta, yhä useammat vironkielisistä tutkintoon osallistujista ovat hankkineet suomen kielen taitonsa muutoin kuin Suomessa pysyvästi asumalla tai varsinaiseen suomen kielen opetukseen osallistumalla.fi
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate Estonian-speaking Finnish language learners’ participation and test achievement in the intermediate level Finnish language test “National Certificates of Language Proficiency”. We examined test takers’ (n = 60,997) background information and test results in 2012–2020 using test-taking statistics and statistical analysis. During this period altogether 1,634 Estonian-speakers with various learner characteristics, test performance and needs for language assessment took part in the intermediate level Finnish language proficiency tests (YKI 3–4 ≈ CEFR B1–B2). The results show that the vast majority of Estonian-speakers in all background groups reached the proficiency level of an independent language user in all four sub-skills measured (listening and reading comprehension, speaking and writing). Reading comprehension turned out to be the strongest skill with 77.5 % of Estonian-speaking participants at the proficiency level YKI 4 ≈ B2. Although writing was the most demanding skill, 94.2 % of all the Estonian-speaking participants reached the proficiency level 3 (B1) and 46.0 % of them the level 4 (B2) also in writing test. This is almost 60 (level 3) and 40 (level 4) percentage points above the average of the performance level of the other language groups during the same period. The most important reasons for Estonian-speakers to participate in Finnish language tests were applying for citizenship (60.2 %), a job (37.2 %) or a place of study (27.2 %). Contrary to presumptions, the results indicated some differences in test performance depending on the test-taking reason. Close linguistic relatedness, short geographical and cultural distance and possibilities for studying Finnish both in Finland and in Estonia as well as using Finnish language in everyday life have helped Estonian-speakers to reach a high proficiency level even within a short period of time. However, none of these conditions alone could predict a certain test result.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherEstonian Association for Applied Linguistics
dc.relation.ispartofseriesLähivõrdlusi. Lähivertailuja
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.subject.otherkielitaidon arviointi
dc.subject.othervironkieliset suomenoppijat
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.othersuomi vieraana kielenä
dc.subject.otherYleiset kielitutkinnot
dc.subject.otherkeskitason tutkinto
dc.subject.otheritsenäisen kielenkäyttäjän taitotaso
dc.subject.otherlanguage assessment
dc.subject.otherEstonian-speaking Finnish language learners
dc.subject.otherFinnish as a second language
dc.subject.otherNational Certificates of Language Proficiency
dc.subject.otherintermediate language proficiency
dc.subject.otherindependent language user
dc.titleVironkielisten osallistujien kielitaito Yleisten kielitutkintojen suomen kielen testissä 
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111165684
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange114-152
dc.relation.issn1736-9290
dc.relation.volume31
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Mari Honko, Sari Ahola, Tuija Hirvelä
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovironkieliset
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysosuomi vieraana kielenä
dc.subject.ysokielitutkinnot
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38957
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38757
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12998
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.relation.doi10.5128/lv31.04
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0