Yksityinen ja julkinen toimittaja: Suomalaisten toimittajien vaikutelman hallinta sosiaalisessa mediassa
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This dissertation focuses on Finnish journalists’ publicity and privacy management on social media. Social media has become an integral part of journalists’ work and this has raised questions about the blurring boundaries between the private and public. Work and personal life are increasingly intertwined, and skill is needed to balance professional and personal roles.
The aim of this dissertation is to further understand how journalists define the boundaries between the private and public and the kinds of boundary setting and impression management strategies they use on social media. It draws from impression management theory together with the conceptual frameworks of privacy management and tellability. The main data was collected by interviewing journalists (N = 35) and the analysis was conducted using qualitative, phenomenographically oriented content analysis.
The results of this study show that journalists see journalism as a way of life and often do not even seek to separate their work (professional role) and personal life (personal role). This is also evident in social media boundary management strategies where professionalism is prioritised: if professional and personal goals come into conflict, journalists tend to compromise on their personal goals. Professionalism and journalistic ideals also guide self-presentation strategies, with emphasis on strategies of ingratiation and exemplification. However, journalists are not a homogeneous group. They work in various positions in different media organisations, which is reflected in the strategies they choose. Overall, journalists’ impression management on social media emerges as a dynamic phenomenon that manifests itself not only as doing but also as not doing: passivity and withdrawal can be deliberate self-presentation styles as much as can active self-promotion. Although this study focuses on journalists, the results are also applicable to other professions, especially those with strong professional identities, blurred work-life boundaries and high pressure for positive differentiation.
Keywords: boundary management, impression management, journalism, self-presentation, social media
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8924-8ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksityinen ja julkinen toimittaja : suomalaisten toimittajien vaikutelman hallinta sosiaalisessa mediassa
Paaso, Marika (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2021) -
Tiedonlouhinta sosiaalisessa mediassa
Peltola, Jarno (2017)Sosiaalisen median palveluiden suosion lähes eksponentiaalinen kasvu viimeisten vuosien aikana on avannut yrityksille uudenlaisia mahdollisuuksia ja markkinoita. Sosiaalista mediaa ja sen tiedonlouhintaa on tutkittu ... -
Yritysten sidosryhmäviestintä negatiivisten aiheiden ympärillä sosiaalisessa mediassa : case: Kobe Bryant
Vataja, Iisak (2023)Yrityksiltä odotetaan aktiivista sidosryhmäviestintää ajankohtaisista aiheista. Medioituneessa toimintaympäristössä yritys ei pysty enää hallitsemaan keskustelua sosiaalisen median alustoilla, mutta voi strategisesti ... -
Toimittajien kokemuksia ammatti-identiteetistä sekä ammattiin liittyvästä julkisuudesta ja sen hallinnasta
Sihvonen, Henna (2011)Tässä tutkimuksessa pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään niitä kokemuksia, joita toimittajilla on ammatti-identiteetistä, ammattiin liittyvästä julkisuudesta ja sen hallinnasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisena toimittajat ... -
From state-owned smokestacks to post-industrial dreams : The Finnish government in business, 1970–2010
Nevalainen, Pasi; Yliaska, Ville (Routledge, Taylor & Francis, 2021)While state-owned enterprises (SOEs) used to be considered obsolete tools for governmental intervention in the economy, in recent years governmental intervention in the business sector has re-emerged as a topic of debate. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.