University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yritysten sidosryhmäviestintä negatiivisten aiheiden ympärillä sosiaalisessa mediassa : case: Kobe Bryant

Thumbnail
View/Open
1.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vataja, Iisak
Date
2023
Discipline
Viestinnän johtaminenCorporate Communication
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Yrityksiltä odotetaan aktiivista sidosryhmäviestintää ajankohtaisista aiheista. Medioituneessa toimintaympäristössä yritys ei pysty enää hallitsemaan keskustelua sosiaalisen median alustoilla, mutta voi strategisesti harkitulla sidos-ryhmäviestinnällä pyrkiä vaikuttamaan viestinnän onnistumiseen. Etenkin negatiiviset aiheet saavat mediassa suuresti huomiota ja selvisi, että ne synnyttävät uusia sekä odottamattomia keskustelun teema-areenoita. Tutkimuksen tavoite on kuvata ja ymmärtää yritysten sidosryhmäviestintää sekä sidosryhmäviestinnän onnistumista sosiaalisessa mediassa negatiivisten aiheiden ympärillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjaa sidosryhmien, ympäristön teemojen hallinnan sekä teema-areenoiden tutkimusperinteeseen. Lisäksi ajankuvaa ja yritysten toimintaympäristöä esitellään teoreettisesti negatiivisen vinouman ja mediatisaation kautta. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohde on koripalloilija Kobe Bryantin kuolemantapaus. Tutkimusaineisto on kerätty viestipalvelu Twitteristä ja sitä käsitellään sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että onnistuakseen sidosryhmäviestinnässä negatiivisista aiheista, tulee yrityksen olla aito ja vilpitön. Kun yritys viestii ai-heesta selkeästi ja neutraalisti, eivät yleisöt odota tietolähteen mainitsemista. Jos lähde kuitenkin halutaan harkitusti mainita, tulee sen olla tarkistettu. Sidosryhmäviestintä ei saa aiheuttaa haittaa asianosaisten läheisille tai tulla tulkituksi siten. Myös kolmansien osapuolten mainitsemista aiheen yhteydessä kannattaa välttää. Yritys ei saa näyttäytyä hyötyvän sidosryhmäviestinnästä negatiivisen aiheen ympärillä. Tällaiseksi taloudellisen hyödyn tavoitteluksi tulkitaan myös mainonta sen kaikissa muodoissa. ...
Keywords
sidosryhmäviestintä teema-areena ympäristön teemojen hallinta negatiivinen vinouma mediatisaatio Twitter sosiaalinen media viestintä sidosryhmät yritykset tutkimus vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306053478

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Jääkiekon liigaseurojen sidosryhmävuorovaikutus sosiaalisessa mediassa 

    Pitkänen, Henri (2016)
    Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää jääkiekon liigaseurojen sosiaalisen median käyttöä. Tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia keinoja seurat käyttävät sosiaalisen median viestinnässään, ...
  • Ehdokkaiden ja kansalaisten vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaalikampanjoinnin aikana 

    Tuokko, Mari (2016)
    Tässä pro gradu -työssä tarkastellaan ehdokkaiden ja kansalaisten välistä vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa eduskuntavaalien 2015 kampanjoinnin aikana. Päätavoitteena on kuvata ja ymmärtää sitä, millaisia vuorovaikutuksen ...
  • Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa 

    Reinikainen, Hanna (ProCom ry, 2019)
    Sosiaalinen media tarjoaa brändeille ja organisaatioille parhaimmillaan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja jopa pitkäaikaisten suhteiden rakentamiseen kuluttajien ja sidosryhmien kanssa. Reaaliaikainen ja avoin ...
  • Kenen elämän Wilma pilasi? : Wilma -viestintäjärjestelmän käyttäjien vuoropuhelua sosiaalisessa mediassa vuonna 2013 

    Heikkinen, Leena; Känsäkoski, Sari (2014)
  • Vastuullisuudesta neuvotteleminen yritysten ja kansalaisjärjestöjen välillä : vuoropuhelun mahdollistajat ja estäjät 

    Häggman, Eevi (2016)
    Yritysten ja kansalaisjärjestöjen välinen vuoropuhelu yritysvastuuteemoista on lisääntynyt viime aikoina. Vuoropuhelua on tutkittu melko paljon muun muassa vuoropuhelun ihanteiden sekä sen kautta saavutettavien liiketoimintaetujen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre