Informaatiotulva ja sen hallinta yksilön näkökulmasta
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa käsitellään yksilön kokemaa informaatiotulvaa ja keinoja informaatiotulvan hallitsemiseksi. Tutkielman tarkoituksena on selvittää mitä informaatiotulva on, millaisia vaikutuksia sillä on yksilöön ja millaisilla tavoilla sitä voidaan hallita. Tutkielmassa määritellään informaatiotulva ja käydään läpi sen historiaa ja aiheuttajia. Monet mieltävät informaatiotulvan nykyajan ongelmaksi, vaikka todellisuudessa sen olemassaolo on tiedostettu jo 50-60 luvun puolella. Sitä aiheuttaa muun muassa tiedon monet lähteet, liiallinen informaation määrä, informaation hallinnan vaikeus, tiedon asiankuulumattomuus ja tiedon merkityksettömyys sekä ajanpuute ymmärtää tietoa. Informaatiotulvan aiheuttajien jälkeen tutkitaan informaatiotulvan yleisimpiä vaikutuksia yksilöön, mm. päätöksenteon heikkenemistä sekä informaatioahdistuksen kokemista. Yhtenä tutkielman tärkeimmistä löydöksistä voidaan pitää sitä, miten yleistä informaatiotulvan kokeminen näyttää olevan ja kuinka sen hallitsemiseen löytyy keinoja, joita yksilö voi itse harjoittaa, mutta tulvaan voi vaikuttaa myös teknologisilla ratkaisuilla. Tutkielman menetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta.
...
This bachelor’s thesis will look on information overload experienced by individuals and finds solutions to deal with it. The meaning of this thesis is to find out what information overload is, how it effects individuals and ways to control it. First information overload is defined and then we will briefly go through the history on information overload. Many people think information overload is a modern-day problem, but it has been recognized already in the 50-60’s. Many things cause information overload, such as multiple sources of information, too much information, difficult to manage information, irrelevance of information and the lack of time to understand all the information available. After the causes is discussed the most common effects of information overload, such as decision making and information anxiety. One of the most important finding is that it seems that information overload is very common and there are many ways to control it. Individuals can personally control it and there are also many ways technology can help to reduce information overload. Thesis was done as a literature review.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4987]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksilön yhteiskunnallinen paino : vapauden ja hallinnan tarkastelua Helsingin Sanomien Läskikapina-kampanjassa
Mali, Eija (2008)Pro gradu-tutkielma tarkastelee ylipainon yhteiskunnallista hallintaa kansanterveydellisenä ongelmana nykypäivän Suomessa, sekä myös yleisemmin yksilön terveyden ja omien valintojen yhteiskunnallista merkitystä. ... -
Contextual and structural metadata in enterprise document management
Lyytikäinen, Virpi (University of Jyväskylä, 2004)Väitöskirjatutkimuksessa tarkasteltiin dokumenttikokoelmiin liittyvän, dokumenttien tuottamisympäristöstä ja dokumenttien loogisesta rakenteesta kertovan tiedon keräämistä ja hyödyntämistä. Dokumenttien tuottamisympäristöä ... -
Yksilön digitaalisen jalanjäljen merkitys ja hallinta
Mikkola, Sami (2022)Digitaaliset jalanjäljet ovat tärkeä osa jokaisen elämää. Yksilö jättää niitä enemmän jälkeensä sitä mukaa, kun elämän eri osa-alueet muuttuvat digitaalisiksi. Digitaalisten jalanjälkien suurempi määrä tarkoittaa, että ... -
The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance
Järvinen, Joel (University of Jyväskylä, 2016)Demonstrating the monetary outcomes of marketing is no longer considered a virtue but a necessity by the top management. Marketers are increasingly held accountable for their actions, yet most marketers struggle in their ... -
Yksilön yksityisyys esineiden internetin ja asiakasdatan näkökulmasta
Tasala, Kinna (2018)Esineiden internetin luoma heterogeeninen ympäristö voi aiheuttaa ihmisille useita erilaisia yksityisyysuhkia, koska tiedonkeruu esineiden internetissä on erittäin laajaa ja passiivista. Tiedonkeruu kohdistuu usein yksilöiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.