dc.contributor.author | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Heikkilä, Mirva | |
dc.contributor.author | Hangelin, Sanna | |
dc.contributor.author | Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija | |
dc.contributor.author | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Warinowski, Anu | |
dc.date.accessioned | 2021-10-26T09:56:22Z | |
dc.date.available | 2021-10-26T09:56:22Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Metsäpelto, R.-L., Heikkilä, M., Hangelin, S., Mikkilä-Erdmann, M., Poikkeus, A.-M., & Warinowski, A. (2021). Osaamistavoitteet Iuokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa : näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli. <i>Kasvatus</i>, <i>52</i>(2), 164-179. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.111437" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.111437</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_101365038 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78365 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa analysoitiin kahden yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmatekstejä selvittäen, miten tekstien sisältämät tavoitteet ilmentävät opettajan työssä olennaisia osaamisalueita. Analyysi toteutettiin teoriaohiaavalla sisällönanalyysillä, joka nojasi kehittämäämme Moniulotteiseen opettajan osaamisen prosessimalliin (MAP). Tulokset osoittivat, että pääosa yleisistä ja opintojaksokohtaisista osaamistavoitteista liittyi opettamisen ja oppimisen tietoperustan rakentamiseen, erityisesti sisältötietoon ia pedagogiseen sisältötietoon. Myös kognitiiviset osaamisalueet korostuivat opetussuunnitelmateksteissä, ja ne painottuivat tutkimuksen tekoon liittyviin tiedonkäsittelyn taitoihin sekä akateemisiin tekstitaitoihin. Sen sijaan sosiaalisia taitoja ja persoonallisia orientaatioita koskevat osaamistavoitteet näkyivät opetussuunnitelmateksteissä selvästi vähemmän. Ammatilliseen hyvinvointiin kytkeytyviä osaamistavoitteita ei sisältynyt opetussuunnitelmateksteihin luuri lainkaan. Tietoa MAP-mallissa kuvattuien opettajien ydinosaamisalueiden painotuksista opetussuunnitelmissa voidaan käyttää koulutuksen suunnitelmallisessa ja tutkimusperustaisessa kehittämisessä. | fi |
dc.description.abstract | This study explored how the key competencies identified in the Multidimensional Adapted Process Model of Teaching (MAP) are manifested in the curriculum objectives of two university class teacher education programmes, which were analysed using theory-driven content analysis. The results showed the most of the general and course specific learning objectives were related to building a knowledge base for the teaching and learning, especially with respect to content knowledge and pedagogical content knowledge. Cognitive skills were also emphasised in the learning objectives with a specific focus on research skills and oral and written academic communication. However, social skills and personal orientations were clearly less pronounced in the curriculum goals, and there were but few if any references to competence objectives related to professional well-being. The study provides new insights into the learning goals for class teacher education. The findings can be used in further nationwide development of curricula for class teacher education. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatustieteellinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvatus/article/view/111437 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | class teacher | |
dc.subject.other | competence | |
dc.subject.other | teacher education | |
dc.subject.other | curriculum | |
dc.title | Osaamistavoitteet Iuokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmissa : näkökulmana Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110265395 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Esi- ja alkuopetus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.contributor.oppiaine | Pre- and Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 164-179 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 52 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 Suomen kasvatustieteellinen seura | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | oppimistavoitteet | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3999 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11960 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.111437 | |
dc.type.okm | A1 | |