Kasvattajan pedagoginen herkkyys ja pienten lasten emotionaalinen hyvinvointi päiväkotiryhmissä
Hännikäinen, M. (2017). Kasvattajan pedagoginen herkkyys ja pienten lasten emotionaalinen hyvinvointi päiväkotiryhmissä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(1), 54-63. https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/kasvattajan-pedagoginen-herkkyys-ja-pienten-lasten-emotionaalinen-hyvinvointi-paivakotiryhmissa/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-BulletinTekijät
Päivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Niilo Mäki Instituutti, 2017
Vuorovaikutuksen laatu on yksi tärkeimmistä varhaiskasvatuksen laadun ja lasten emotionaalisen hyvinvoinnin osoittimista, ja se on myös yksi tärkeimmistä lasten oppimiseen, kehitykseen ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Mikä on sensitiivisen vuorovaikutuksen ja kasvattajan pedagogisen herkkyyden merkitys oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin tukemisessa? Millainen on pedagogisesti herkkä kasvattaja, ja miten hän toimii vuorovaikutuksessaan lasten kanssa? Miten pedagogista herkkyyttä voi harjoitella, ja miten sitä voi oppia? Näihin kysymyksiin pureudutaan tässä puheenvuorossa.
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/kasvattajan-pedagoginen-herkkyys-ja-pienten-lasten-emotionaalinen-hyvinvointi-paivakotiryhmissa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26940227
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tämä puheenvuoro perustuu NMI:n järjestämässä Hyvä Alku -tapahtumassa vuonna 2016 pitämääni esitelmään, jonka lähtökohtana oli meneillään oleva, osin Suomen Akatemian rahoittama tutkimushankkeeni Emotionaalinen hyvinvointi pienten lasten päiväkotiryhmissä: osallistuminen, sosiaaliset suhteet ja opettajan rooli yhteisessä toiminnassa (SA nro 136200).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Katseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
Salonen, Emilia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
Aamuin illoin varhaiskasvatuksessa : voiko vuorohoito palvella pienten lasten hyvinvointia?
Salonen, Eija (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2022)Varhaiskasvatuksen vuorohoidosta puhutaan usein huolen täyttämin äänenpainoin. Vaativien varhaiskasvatusaikojen ja vaihtuvien ihmissuhteiden pelätään vaarantavan etenkin pienimpien lasten hyvinvoinnin. Tutkimukset antavat ... -
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Lasten osallisuus esiopetusryhmässä : henkilökunnan näkemyksiä vuosina 2008 ja 2018.
Halttunen, Hanna (2020)Lasten osallisuus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe. Osallisuudesta tehdään paljon tutkimuksia ja se on mukana tärkeissä lasten varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, kuten varhaiskasvatuslaissa (2018) ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.