Show simple item record

dc.contributor.advisorViholainen, Helena
dc.contributor.authorTolonen, Noora
dc.contributor.authorLindroos, Julia
dc.date.accessioned2021-10-26T07:05:20Z
dc.date.available2021-10-26T07:05:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78321
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin kykyuskomusten ja laskustrategiaharjoittelun yhteyttä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehittymiseen heikoilla laskijoilla. Tutkimuksissa on huomattu, että kykyuskomuksilla on yhteys matemaattisista tehtävistä suoriutumiseen yläkouluikäisillä ja sitä vanhemmilla oppilailla, mutta aiheesta ei juuri ole tietoa heikkojen laskijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot-hankkeen aineistoa, joka on kerätty vuosina 2013–2015. Tutkittavat jaettiin kahteen eri kykyuskomusryhmään sen perusteella, uskoivatko he pystyvänsä kehittymään matematiikassa. Ryhmien välisiä eroja laskusujuvuuden suhteen analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla käyttäen kaksisuuntaista varianssianalyysia. Analyysissa tarkasteltiin kykyuskomusten ja laskusujuvuuden kehittymisen yhteyttä sekä sitä, oliko oppilas osallistunut hankkeen aikana laskustrategia-harjoitteluun. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kahteen eri kykyuskomusluokkaan jaetut oppilaat eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Laskustrategiaharjoittelu ei ollut yhteydessä laskusujuvuuden kehittymiseen tutkimukseen osallistuneilla heikoilla laskijoilla, mutta pienen otoskoon vuoksi tulosta ei voida yleistää koskemaan kaikkia heikkoja laskijoita. Jatkossa kykyuskomuksia olisi tarpeellista tutkia enemmän motivaation ja minäpystyvyyden näkökulmasta, koska kykyuskomusten merkitys oppilaan motivaatiolle näkyy myös koulumaailmassa ja on sen takia tärkeässä roolissa myös käytännön koulutyössä.fi
dc.format.extent22
dc.language.isofi
dc.subject.otherlaskusujuvuus
dc.subject.otherkykyuskomukset
dc.subject.otherheikot laskijat
dc.subject.otherlaskustrategiaharjoittelu
dc.titleKykyuskomusten ja laskustrategiaharjoittelun yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehittymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265351
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysouskomukset
dc.subject.ysomatemaattiset taidot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record