Kykyuskomusten ja laskustrategiaharjoittelun yhteys yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehittymiseen
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin kykyuskomusten ja laskustrategiaharjoittelun yhteyttä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuden kehittymiseen heikoilla laskijoilla. Tutkimuksissa on huomattu, että kykyuskomuksilla on yhteys matemaattisista tehtävistä suoriutumiseen yläkouluikäisillä ja sitä vanhemmilla oppilailla, mutta aiheesta ei juuri ole tietoa heikkojen laskijoiden näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot-hankkeen aineistoa, joka on kerätty vuosina 2013–2015. Tutkittavat jaettiin kahteen eri kykyuskomusryhmään sen perusteella, uskoivatko he pystyvänsä kehittymään matematiikassa. Ryhmien välisiä eroja laskusujuvuuden suhteen analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmalla käyttäen kaksisuuntaista varianssianalyysia. Analyysissa tarkasteltiin kykyuskomusten ja laskusujuvuuden kehittymisen yhteyttä sekä sitä, oliko oppilas osallistunut hankkeen aikana laskustrategia-harjoitteluun. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kahteen eri kykyuskomusluokkaan jaetut oppilaat eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Laskustrategiaharjoittelu ei ollut yhteydessä laskusujuvuuden kehittymiseen tutkimukseen osallistuneilla heikoilla laskijoilla, mutta pienen otoskoon vuoksi tulosta ei voida yleistää koskemaan kaikkia heikkoja laskijoita. Jatkossa kykyuskomuksia olisi tarpeellista tutkia enemmän motivaation ja minäpystyvyyden näkökulmasta, koska kykyuskomusten merkitys oppilaan motivaatiolle näkyy myös koulumaailmassa ja on sen takia tärkeässä roolissa myös käytännön koulutyössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perhemuodon ja sisarusten lukumäärän yhteys lapsen yhteen- ja vähennyslaskusujuvuuteen perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Hilden, Essi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää perusopetuksen ensimmäisen luokan oppilaiden laskusujuvuutta sekä perhemuodon, sisarusten lukumäärän ja lapsen sisarussarja-aseman yhteyttä siihen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi ... -
Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
Haapsaari, Sanna (2024)Matemaattiset taidot kehittyvät hierarkkisesti eli tietyssä järjestyksessä edellisen tiedon päälle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymmärtääksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista ... -
Ensimmäisellä luokalla mitatun nopean sarjallisen nimeämisen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Kylmälä, Sara (2019)Nopean sarjallisen nimeämisen taidolla (Rapid Automatized Naming, RAN), eli taidolla nimetä sarjallisesti esitettyjä tuttuja ärsykkeitä, on tutkimusten mukaan voitu ennustaa lapsen tulevaa laskusujuvuutta. Laskusujuvuudella ... -
Minäpystyvyyden ja motivaation yhteys laskusujuvuuteen 1.–3. luokilla
Lehmus, Kati; Lehmus, Satu (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä laskusujuvuuteen, niiden erillisiä selitysosuuksia sekä aiemman minäpystyvyyden ja motivaation yhteyttä myöhempään laskusujuvuuteen 1–3. ... -
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.