Tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbien merkitys ja käyttö : onko väliä, tippuuko vai putoaako isoäidin perintövaasin?
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimus käsittelee tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbien merkitystä ja käyttöyhteyksiä tarkastelemalla niiden saamia määritelmiä ja niille annettuja käyttöyhteyksiä sanakirjoissa 1700-luvulta nykypäivään synkronisesta ja diakronisesta näkökulmasta. Tutkittava aineisto koostuu kaksikielisistä, normatiivisista ja slangi- ja fraasisanakirjoista, jotka analysoidaan komponenttianalyysilla, jolloin tarkasteltavien sanakirja-artikkeleiden pohjalta selvitetään: 1. Millaisia määritelmiä ja käyttöesimerkkejä tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbeille on annettu eri sanakirjoissa ja missä määrin nämä kuvaukset ovat muuttuneet? 2. Missä määrin tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbit ovat synonyymisia keskenään komponenttianalyysin perusteella? 3. Millaisia substantiivikollokaatteja verbeille annetaan sanakirjojen esimerkkilauseissa?
Tutkimuksen päämääränä on selvittää tutkittavien verbien saamia keskinäisiä merkityssuhteita erilaisissa sanakirjoissa, jolloin tutkimus sijoittuu leksikaalisen semantiikan kenttään. Tästä syystä tutkimus hyödyntää myös synonymian tutkimusta, jonka avulla voidaan määritellä, kuuluvatko tutkittavat verbit samaan merkityskenttään. Tämän lisäksi verbien käyttöä tutkitaan myös niiden saamien kollokaattien kautta hyödyntäen kollokaatiotutkimuksen tekstuaalista määritelmää, jolloin ei huomioida kollokaatioiden tilastollisuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös tutkittavista verbeistä erityisesti tippua-verbin merkityksen ja käyttöyhteyk-sien kehittymistä siitä lähtöoletuksesta, että tippua-verbin käyttö on laajentunut nykypäivään tultaessa.
Tutkimuksessa ilmeni, että varsinkin kaksikielisistä sanakirjoista normatiivisiin sanakirjoihin siirryttäessä tutkittavien verbien annetut määritelmät vakiintuivat ja verbien käyttöä havainnollistavia esimerkkejä lainattiin ja tarkennettiin hyödyntämällä aiempien sanakirjojen artikkeleita. Verbien saamien merkityskompo-nenttien vertailun avulla selvisi, että verbit kuuluvat samaan merkityskenttään ja ne ovat aikakaudesta riippuen hieman erilaisessa synonymisessa suhteessa keskenään. Varsinkin pudota-verbin kohdalla hyponymia on tyypillistä. Tippua- ja tipahtaa-verbit ovat puolestaan tiettyjen merkityskomponenttejensa kohdalla antonymisessa suhteessa, jolloin niitä ei voi käyttää niiltä osin toistensa paikalla.
Vaikka etenkin normatiiviset sanakirjat pyrkivät määrittelemään näille verbeille toisistaan eriäviä merki-tyksiä, niitä käytetään varsinkin arkikielessä ja abstraktissa kielenkäytössä synonyymisesti, jolloin sanakirja-aineistosta saatujen merkityskomponenttien perusteella laajakäyttöisin pudota-verbi ei todellisuudessa ole yleiskäyttöisin, vaan se saa useita toisilta puuttuvia komponentteja, jotka rajaavat sen käyttöä. Näitä ovat esimerkiksi putoavan liikkeen RUNSAUS ja NOPEUS. Varsinkin verbien saamien kollokaattien ja muiden niiden kanssa viittaussuhteessa olevien kohteiden perusteella verbin kohteella ei ole verbien käytön kannalta merkittävää vaikutusta, vaan verbien väliset erot tulevat niiden kuvaaman liikkeen luonteen eroista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Zur Verwendung der Verben einschenken und eingießen im heutigen Deutsch
Parviainen, Sarita (2020)Saksan kielen kuten muidenkin kielten kielioppi rakentuu verbien ympärille. Vieraan kielen oppijan näkökulmasta lähimerkitykselliset verbit ovat erityinen oppimishaaste, koska ne esitetään sanakirjoissa usein toinen toistensa ... -
HAVAITA- ja HUOMATA-kvasirakenteiden kollokaatit ja lähisynonymia Suomi24-keskusteluissa
Kumpulainen, Aaro (2021)Tutkin maisterintutkielmassani HAVAITA- ja HUOMATA-kvasirakenteiden (esim. on havaitsevinaan, olen huomaavinani jne.) merkitseviä kollokaatteja ja lähisynonymiaa korpuslingvistiikan ja tilastollisten menetelmien avulla. ... -
Verbien kompleksisuus 2;6-vuotiaiden lasten kielessä
Knuuti, Johanna (2004) -
Suomi toisena kielenä - aikuisoppijan verbien kehittyminen alkeiskurssilla
Puro, Tarja (2002) -
Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
Seppälä, Henna (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sekundaarisen tehdä-verbin ja kymmenen primäärisen verbien käyttöä suhteessa toisiinsa. Tarkastelussa käytetään apuna erilaisia esimerkkilauseita. Tavoitteena on kartoittaa eroja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.