Kyselytutkimus primääristen verbien ja sekundaarisen tehdä-verbin käytöstä lausekontekstissa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sekundaarisen tehdä-verbin ja kymmenen primäärisen verbien
käyttöä suhteessa toisiinsa. Tarkastelussa käytetään apuna erilaisia esimerkkilauseita. Tavoitteena on kartoittaa eroja näiden kahden verbityypin välisessä käytössä. Tutkimuskysymyksiksi määritelläänkin seuraavat kysymykset:
1. Käytetäänkö sekundaariverbiä tehdä lausekonteksteissa enemmän kuin valittuja primääriverbejä?
2. Mitkä tekijät vaikuttavat mahdolliseen eroon sekundaari- ja primääriverbien käytön välillä?
Tutkielmassa aineistonkeruumenetelmänä käytetään kyselytutkimusta. Kysely koostuu 30 monivalintakysymyksestä, joiden tarkoituksena on kartoittaa kumpaa verbimuotoa vastaajat käyttävät – primääristä
vai sekundaarista. Lisäksi kyselyn avulla pyritään keräämään tietoa siitä, kuinka todennäköisenä vastaajat
pitävät kumpaakin verbimuotoa. Teoriataustana tutkimuksessa toimii konstruktiokielioppi sekä Anneli
Pajusen tutkimukset verbeistä.
Tutkielmassa selviää, että primääriverbejä käytetään enemmän kuin sekundaariverbejä. Sekundaariverbien käyttöä ei kuitenkaan pidetä millään tapaa epätodennäköisenä. Tulosten perusteella primääriverbit
voidaan jaotella neljään eri luokkaan. Verbien käytön mahdollisesta ajan tuomasta muutoksesta ei saada
tutkimusnäyttöä, sillä kaikki ikäryhmät eivät ole edustettuina vastaajissa. Myöskään toiseen tutkimuskysymykseen ei saada tutkimuksessa tyhjentävää vastausta. Mahdollisia tekijöitä sekundaari- ja primääriverbien käytön välillä voivat kuitenkin olla esimerkiksi konstruktion vaikutus, tehdä-verbin informatiivisuuden puute ja primääriverbien yksinkertaisuus. Näistä tekijöistä on myös mahdollista tehdä kattavampaa lisätutkimusta
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbien merkitys ja käyttö : onko väliä, tippuuko vai putoaako isoäidin perintövaasin?
Koivunen, Henna (2021)Tutkimus käsittelee tippua-, pudota- ja tipahtaa-verbien merkitystä ja käyttöyhteyksiä tarkastelemalla niiden saamia määritelmiä ja niille annettuja käyttöyhteyksiä sanakirjoissa 1700-luvulta nykypäivään synkronisesta ja ... -
Haluaisitko menna muunkansa kalastaman? : verbiketjujen kehkeytyminen suomi toisena kielenä -oppijoiden kielessä
Paavola, Vilja (2008)Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka suomea toisena kielenä oppivat aikuiset käyttävät verbiketjuja eri kielitaidon tasoilla. Tutkimus liittyy CEFLING-hankkeeseen (Linguistic Basis of the Common European Framework ... -
Verbien kompleksisuus 2;6-vuotiaiden lasten kielessä
Knuuti, Johanna (2004) -
Suomi toisena kielenä - aikuisoppijan verbien kehittyminen alkeiskurssilla
Puro, Tarja (2002) -
Kielinuppu-opetuslaulut verbien käyttöä opettamassa
Verkasalo, Ella-Sofia (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Kielinuppu-opetuslauluja. Pääpainona on esitellä opetuslauluissa esiintyviä verbi-ilmauksia ja tarkastella, miten laulut tukevat verbien toiminnankuvausten oppimista. Tutkimuskysymykseni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.