Show simple item record

dc.contributor.authorItäpuisto, Maritta
dc.contributor.authorKiili, Johanna
dc.contributor.authorMalinen, Kaisa
dc.contributor.authorMoilanen, Johanna
dc.contributor.authorPunna, Mari
dc.date.accessioned2021-10-15T07:08:59Z
dc.date.available2021-10-15T07:08:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationItäpuisto, M., Kiili, J., Malinen, K., Moilanen, J., & Punna, M. (2021). Perhe- ja lapsityön ammatilliset asiantuntijuudet kokemusasiantuntijuuden kontekstissa. <i>Janus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti</i>, <i>29</i>(3), 212-228. <a href="https://doi.org/10.30668/janus.96981" target="_blank">https://doi.org/10.30668/janus.96981</a>
dc.identifier.otherCONVID_101391668
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78222
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan ryhmähaastatteluaineiston avulla lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaisten asiantuntijuutta suhteessa kokemusasiantuntijuuteen. Tutkimuksessa havaittiin kolme erilaista ammatillisen asiantuntijuuden muotoa. Ensimmäinen asiantuntijuuden muoto nimettiin yhteistyöasiantuntijuudeksi, mikä viittaa asiakkaiden kanssa yhteiseen tiedonmuodostukseen ja toimintaan. Toinen, perinteinen asiantuntijuus, taas pysyttelee tiukasti ammattiroolissa tarjoten vain rajoitetusti tilaa kokemusasiantuntijuudelle. Kolmatta ammatillisen asiantuntijuuden muotoa kutsutaan eettiseksi vartijuudeksi. Siinä painotus on käytännöllisesti ja konkreettisesti eettisyyden valvonnassa, mikä näkyy suhtautumisessa ammattilaisen ja kokemusasiantuntijan tehtäviin, ohjeistuksiin, pelisääntöihin ja riskeihin. Tulokset viittaavat siihen, että lapsi- ja perhepalveluiden ammattilaiset tuottavat eettisten kysymysten vartioinnin kautta uutta ammatillista roolia aiempien roolien oheen tai niiden tilalle. Tämä saattaa olla reaktio kokemusasiantuntijuuden aiheuttamaan paineeseen muokata työroolia.fi
dc.description.abstractIn the research, the expertise of professionals in family and child services was studied in relation to expertise by experience through group interview material. Three different forms of professional expertise were found. The first form of professional expertise was named co-operational expertise, which refers to mutual knowledge formation and activities with clientele. The second form, traditional expertise, adheres to strict expert roles, leaving only limited space for expertise by experience. The third form of professional expertise was named ethical guardianship; a term that emphasizes practical and concrete supervision of ethicalness. Several ways to perform ethical guardianship become visible in the work tasks, guidelines, rules and risks by professionals in relation to experts by experience. The results indicate that professionals in family and child services produce a new role in addition to, or instead of, old ones through the supervision of ethical questions. This may be seen as a reaction to the pressure caused by expertise by experience.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSosiaalipoliittinen yhdistys; Sosiaalityön tutkimuksen seura
dc.relation.ispartofseriesJanus: sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.othersocial work
dc.subject.otherchild-related work
dc.subject.otherfamily work
dc.subject.otherexpertise
dc.subject.otherprofessional skills
dc.subject.otherexperiential knowledge
dc.subject.otherprofessional ethics
dc.subject.otherprofessionalism
dc.subject.otherexperts by experience
dc.titlePerhe- ja lapsityön ammatilliset asiantuntijuudet kokemusasiantuntijuuden kontekstissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110155254
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange212–228
dc.relation.issn1235-7812
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume29
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokokemustieto
dc.subject.ysoammattietiikka
dc.subject.ysoprofessionalismi
dc.subject.ysoammattitaito
dc.subject.ysokokemusasiantuntijat
dc.subject.ysoperhetyö
dc.subject.ysolapsityö
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysososiaalityö
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p379
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p862
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9365
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p29599
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8911
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6902
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15085
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3286
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.30668/janus.96981
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0