dc.contributor.advisor | Rautamies , Erja | |
dc.contributor.author | Tyynelä, Annika | |
dc.contributor.author | Mäkinen, Minna | |
dc.date.accessioned | 2021-10-15T06:19:48Z | |
dc.date.available | 2021-10-15T06:19:48Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78219 | |
dc.description.abstract | Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ja samankaltaisuuksia. Lisäksi tutkimme, näkyikö varhaiskasvatuksen opettajien pedagoginen asiantuntijuus heidän vastauksissaan.
Toteutimme tutkimuksen aineiston keruun kyselylomakkeella, jonka lähetimme 5–7-vuotiaiden lasten huoltajille ja varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Vastauslomakkeita palautui yhteensä kahdeksantoista. Analysoimme kyselyn vastaukset aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajan omalla itsetunnolla on merkittävä rooli lapsen itsetunnon vahvistamisessa. Tuloksissa korostui kasvattajan antama positiivinen ja rakentava palaute. Tämän ansioista lapsi saa totuudenmukaisen kuvan omista taidoista ja vahvuuksistaan. Kasvattajan on tärkeä pyrkiä luomaan turvallinen ja salliva ilmapiiri, jossa epäonnistuminen kuuluu oppimiseen. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | itsetunto | |
dc.subject.other | itsetunnon tukeminen | |
dc.title | "Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110155251 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | esikouluikäiset | |
dc.subject.yso | huoltajat | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |