Kognitiivisen prosessoinnin sujuvuuden vaikutus uupumukseen ja ylikuormitukseen Facebookissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sosiaalisten verkostopalveluiden käyttöön on yhdistetty myönteisiä vaikutuksia käyttäjille, mutta myös kielteiset käyttäjäkokemukset voivat olla käytön aikana läsnä. Uupumuksesta ja ylikuormituksesta on tullut sosiaalisten verkostopalveluiden kontekstissa yleisiä ilmiötä, jotka vaikuttavat heikentävästi käyttäjien hyvinvointiin sekä palveluiden liiketoimintaan. Tutkimuskirjallisuudessa on kartoitettu uupumusta edeltäviä tekijöitä kuten tietoon, viestintään ja järjestelmän piirteisiin liittyvää ylikuormitusta. Se, miten käyttäjät arvioivat uupumusta ja ylikuormitusta aiheuttavia tilanteita, oli kuitenkin vielä tuntematonta aluetta. Tutkielman tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten käyttäjät arvioivat uupumusta ja ylikuormitusta aiheuttavia tilanteita sosiaalisten verkostopalveluiden kontekstissa. Viitekehykseksi valittiin prosessoinnin sujuvuus, koska se on yksi tärkeimmistä metakognitiivisista vihjeistä, joita ihmiset käyttävät tilanteiden arvioinnissa. Tutkimus toteutettiin verkon välityksellä Zoom-palvelussa ja kohdennettiin sosiaalisista verkostopalveluista Facebookiin. Kvasikokeellisessa osuudessa osallistujat tekivät Facebookissa kuusi tehtävää, joiden nopeutta ja tarkkuutta mitattiin prosessoinnin sujuvuuden vastineina. Kyselyssä sujuvuutta mitattiin subjektiivisella mittarilla. Tutkimukseen osallistui 28 henkilöä. Tutkimuksessa sujuvuuden objektiivinen mittari oli herkkä kontrolloimattomille tekijöille, joten korrelaatioita ei löydetty tilastollisessa analyysissa. Tuloksissa prosessoinnin sujuvuuden subjektiivisen mittarin sekä yleisen ylikuormituksen ja järjestelmäylikuormituksen väliltä löydettiin kuitenkin käänteinen yhteys. Sujuvuuden subjektiivinen mittari ei korreloinut uupumuksen kanssa, mutta yhteys uupumukseen saattaa olla välillinen, jolloin sujuvuus on ylikuormituksen kautta yhteydessä uupumukseen. Tutkimuksen käytännön kontribuutio on, että prosessoinnin sujuvuuden kaltaiset kognitiiviset ilmiöt ovat yhteydessä uupumusta ja ylikuormitusta aiheuttavien tilanteiden arviointiin. Tällöin uupumuksen ja ylikuormituksen ehkäisemisessä ja sen vaikutusten pienentämisessä on mahdollisesti kiinnitettävä huomiota prosessoinnin sujuvuuteen osana käyttäjäkokemusta. Tulevaisuuden jatkotutkimuskohteita ovat prosessoinnin sujuvuuden ja ylikuormituksen välisen kausaliteetin tarkempi tutkimus sekä tulosten vahvistaminen muiden sosiaalisten verkostopalveluiden kuin Facebookin kontekstissa.
...
Using social network services is associated with positive outcomes for users. However, negative user experiences can also be present as part of use. Fatigue and overload have become common phenomena that harmfully impact users' well-being as well as the business of such services. Antecedents of fatigue such as information, communication and system feature overload have been studied in the literature but it was unknown how users evaluate situations where fatigue and overload are present. The aim of this thesis was to study how users evaluate situations that induce fatigue and overload in the context of social network services. Processing fluency was selected as a guiding framework since it is one of the most significant metacognitive cues used in evaluating situations. The study was conducted online via Zoom and focused on Facebook out of social network services. In the quasi-experimental portion of the study, participants performed six tasks in Facebook and the speed and accuracy of these tasks were measured as equivalents of processing fluency. Processing fluency as a subjective metric was measured in a survey. 28 people participated in the study. The objective metric of fluency was sensitive to uncontrolled factors in the study and thus no correlations were found in the statistical analysis. However, in the results a negative correlation was found between processing fluency as measured with a subjective metric and system feature overload as well as general overload. Subjective fluency did not correlate with fatigue but the connection could be indirect where fluency is connected to fatigue through overload. The study contributes to present literature by showing that cognitive phenomena such as processing fluency are associated with the evaluation of situations where fatigue and overload arise. This means preventing and decreasing the impact of fatigue and overload could possibly benefit from taking processing fluency into account as part of user experience. Examining the causality between processing fluency and overload more closely and quantifying the results in a social network service other than Facebook are some of the directions future studies could take.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa
Rantala, Mikko (2012)Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta ... -
Muumit meemeiksi, meemit mielteiksi : diskurssianalyysi muumiaiheisista meemeistä Facebookissa
Heikkilä, Aino (2019)Tutkielma käsittelee kolmea eri muumiaiheista meemiä, jotka on poimittu Facebook-sivustolta. Menetelmänä toimii diskurssianalyysi. Diskurssi määritellään Michel Foucaultin mukaan, eli osana mielikuvien tai lausumien ... -
Kannanottoja kotisohvalta : ideologinen ryhmätoiminta ja verkkovaikuttaminen Facebookissa
Penttinen, Maija (2018)Tarkastelen tutkielmassani verkkoyhteisöpalvelu Facebookissa tapahtuvaa ideologisperusteista ryhmittäytymistä. Ideologiseksi määrittelen tässä tutkimuksessa sellaiset ryhmittymät, jotka aiheeltaan kertovat perustavanlaatuisesti ... -
Yrityksen markkinointi ja asiakaspalvelu Facebookissa
Kattelus, Jere (2018)Tutkielmassa käsitellään Facebookin tarjoamia keinoja ja ominaisuuksia, joita yritys voi hyödyntää käyttäessään tätä sosiaalisen median alustaa markkinointi- ja asiakaspalvelukanavana. Tällä hetkellä Facebook on maailman ... -
Auttamisen diskursiivinen rakentuminen Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla
Heinonen, Niina (2016)Maisterintutkielmassani tarkastelen, miten turvapaikanhakijoiden auttaminen rakentuu diskursiivisesti Facebookissa Refugees Welcome Keski-Suomi -sivulla. Euroopan pakolaiskriisin myötä Suomeen saapui viime vuonna yli 30 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.