Muumit meemeiksi, meemit mielteiksi : diskurssianalyysi muumiaiheisista meemeistä Facebookissa
Tutkielma käsittelee kolmea eri muumiaiheista meemiä, jotka on poimittu Facebook-sivustolta.
Menetelmänä toimii diskurssianalyysi. Diskurssi määritellään Michel Foucaultin mukaan, eli osana mielikuvien tai lausumien verkostoa. Keskeisesti diskurssianalyysissa toisistaan erottuvat diskurssi muumiteosten sisällä sekä muut, ympäröivän yhteiskunnan diskursiiviset ainekset.
Ensimmäisessä meemissä esiintyy keskeisesti uhan ja vierauden diskurssi suhteessa ruokailutottumuksiin; meemi ilmentää, kuinka Mörkö puolestaan esiintyy muumiteosten diskurssissa uhkaavana ja vieraana. Sekä muumien maailmassa että todellisuuden vegaanikeskustelussa diskurssi määrittyy sen kautta, että erilaiset keskustelijat eivät kuuntele toisiaan. Avaimia diskurssien yhteentörmäykseen voi poimia muumiteosten avulla esimerkiksi sukupuolen ja totunnaisen elämäntavan diskurssien kautta. Toisessa meemissä käsitellään sosiaalisen median totuusdiskurssia satiirin keinoin, muumiteosten sisäisiä diskursseja hyödyntäen. Keskeisiä teemoja ovat esimerkiksi inhimillisyys ja ei-inhimillisyys. Kolmannessa meemissä esiin nousevat luokka-aseman diskurssit: pohditaan, miten Haisuli edustaa alaluokkaista asemaa muumien maailmassa sekä millaisia ovat alemman sosiaaliluokan diskurssit todellisessa yhteiskunnassa. Keskeistä on myös tulkita meemiä suhteessa kansallisromanttiseen taiteeseen ja suomalaiseen identiteettiin.
Lisäksi tulkinnoissa hyödynnetään Eliisa Vainikan jäsentelemiä yleisiä piirteitä, joita nettimeemeissä esiintyy.
Johtopäätöksenä on, että jo muumiteokset itsessään sisältävät monipuolisesti todelliseen yhteiskuntaan liitettäviä diskursseja, ja niitä on edelleen helppo hyödyntää esimerkiksi osana internetmeemejä kommentoiden nyky-yhteiskuntaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Compliance and resistance : An investigation into the construction of gender identities by Pakistani women on Facebook
Salam, Rauha (Taylor & Francis; Asian Center for Women's Studies, Ewha Womans University, 2020)Facebook has recently gained popularity among young, digitally literate and predominantly urban Pakistanis. Such social networking sites allow users the freedom to express themselves using usernames, visuals and topics of ... -
Policing language in the world of new work : the commodification of workplace communication in organizational consulting
Nissi, Riikka; Hirsto, Heidi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)This paper examines how the shift to knowledge and innovation economy has created new sites for the commodification of language and communication in the context of organizational consulting. The data come from a consultant-led ... -
Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa
Rantala, Mikko (2012)Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta ... -
Kannanottoja kotisohvalta : ideologinen ryhmätoiminta ja verkkovaikuttaminen Facebookissa
Penttinen, Maija (2018)Tarkastelen tutkielmassani verkkoyhteisöpalvelu Facebookissa tapahtuvaa ideologisperusteista ryhmittäytymistä. Ideologiseksi määrittelen tässä tutkimuksessa sellaiset ryhmittymät, jotka aiheeltaan kertovat perustavanlaatuisesti ... -
Yrityksen markkinointi ja asiakaspalvelu Facebookissa
Kattelus, Jere (2018)Tutkielmassa käsitellään Facebookin tarjoamia keinoja ja ominaisuuksia, joita yritys voi hyödyntää käyttäessään tätä sosiaalisen median alustaa markkinointi- ja asiakaspalvelukanavana. Tällä hetkellä Facebook on maailman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.