University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa

Icon
622.0Kb

Authors
Rantala, Mikko
Date
2012
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta tietoa yhteisöviestinnän opiskelijoista sekä heidän asenteistaan yksityisyyteen sosiaalisessa mediassa. Yksityisyyden hallintaa käsitellään työelämän kontekstissa. Yksityisyyden hallintaan liittyvää problematiikkaa peilataan Communication Privacy Management -teoriaan (CPM) ja toisaalta myös sosiaalisen pääoman tutkimustraditioon. Yksityisyyden hallinta ja sosiaalinen pääoma muodostavat tutkimuskirjallisuuden perusteella mielenkiintoisen jännitteen, jota tutkielmassa myös esitellään. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään muun muassa diginatiiveihin liittyvää kirjallisuutta. Tutkielman empiriaosuus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi asenneväittämiä, jotka muodostettiin CPM-teorian pohjalta. Taustamuuttujina kyselyssä oli muun muassa kysymyksiä vastaajien Facebookin käyttötottumuksista. Tulosten perusteella valtaosa yhteisöviestinnän opiskelijoista ei pidä Facebookia sellaisena sosiaalisen median kanavana, jossa he pyrkisivät luomaan omaa ammattilaisprofiiliaan tulevaa työelämää varten. Toisaalta työelämän Facebook-verkostoituminen näyttäisi riippuvan myös siitä, kuka tekee aloitteen verkostoitumiselle: yli kaksi kolmesta hyväksyisi työelämän tuttavan kaveripyynnön, mutta alle puolet voisi olla asiassa itse aloitteellisia. Yhteisöviestinnän opiskelijat myös uskovat, että he eivät välttämättä pysty kontrolloimaan työhön liittyvää tietoa sen julkaisemisen jälkeen Facebookissa. Tämä voi olla yksi merkittävä syy sille, ettei Facebookia koeta tulosten valossa työelämän kannalta luontevaksi sosiaalisen median kanavaksi. Tästä huolimatta yhteisöviestinnän opiskelijat eivät ole huolissaan siitä, että työelämän kaverit kyttäisivät heitä Facebookissa. Tutkimustulosta voidaan selittää CPM-teorian avulla: jo kertaalleen ns. kollektiivisten yksityisyyden rajojen sisäpuolelle hyväksyttyjä henkilöitä kohtaan täytyy vallita ainakin jonkin asteinen luottamus. Vain harva yhteisöviestinnän opiskelija kommentoi ”laskelmoidusti” työelämään liittyvien tuttaviensa päivityksiä tai profiilia vain saadakseen kyseisen henkilön tutustumaan omaan Facebook-profiiliinsa. Sen sijaan näyttää siltä, että omasta ammatillisesta osaamisesta ja kiinnostuksen kohteista kerrotaan mieluummin ja mielellään passiivisesti esim. ilmaisemalla ko. asiat omassa Facebook-profiilissa. ...
Keywords
Jyväskylän yliopisto diginatiivit opiskelijat yksityisyys sosiaalinen pääoma sosiaalinen media Facebook työelämä
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210122665

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan 

    Aaltonen, Tuuli; Simola, Titta (2016)
    Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. Luontoliikunnan toteutuminen ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan lukiossa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ...
  • Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan 

    Nordström, Laura (2017)
    Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ...
  • Käyttäytymiseen perustuva kohdennettu mainonta verkossa : hyödyllistä sisältöä vai kuluttajan yksityisyyden rikkomista? 

    Suontama, Julia (2022)
    Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien asenteisiin kohdennettua mainontaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka asenne käyttäytymiseen ...
  • Murtaen, sortaen vai juuret irti repien? : katsaus Jyväskylän yliopisto-opiskelijoiden murreasenteisiin 

    Arve, Laura (2002)
  • Muumit meemeiksi, meemit mielteiksi : diskurssianalyysi muumiaiheisista meemeistä Facebookissa 

    Heikkilä, Aino (2019)
    Tutkielma käsittelee kolmea eri muumiaiheista meemiä, jotka on poimittu Facebook-sivustolta. Menetelmänä toimii diskurssianalyysi. Diskurssi määritellään Michel Foucaultin mukaan, eli osana mielikuvien tai lausumien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre