Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa
Tekijät
Päivämäärä
2012Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta tietoa yhteisöviestinnän opiskelijoista sekä heidän asenteistaan yksityisyyteen sosiaalisessa mediassa. Yksityisyyden hallintaa käsitellään työelämän kontekstissa. Yksityisyyden hallintaan liittyvää problematiikkaa peilataan Communication Privacy Management -teoriaan (CPM) ja toisaalta myös sosiaalisen pääoman tutkimustraditioon. Yksityisyyden hallinta ja sosiaalinen pääoma muodostavat tutkimuskirjallisuuden perusteella mielenkiintoisen jännitteen, jota tutkielmassa myös esitellään. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään muun muassa diginatiiveihin liittyvää kirjallisuutta.
Tutkielman empiriaosuus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely sisälsi asenneväittämiä, jotka muodostettiin CPM-teorian pohjalta. Taustamuuttujina kyselyssä oli muun muassa kysymyksiä vastaajien Facebookin käyttötottumuksista. Tulosten perusteella valtaosa yhteisöviestinnän opiskelijoista ei pidä Facebookia sellaisena sosiaalisen median kanavana, jossa he pyrkisivät luomaan omaa ammattilaisprofiiliaan tulevaa työelämää varten. Toisaalta työelämän Facebook-verkostoituminen näyttäisi riippuvan myös siitä, kuka tekee aloitteen verkostoitumiselle: yli kaksi kolmesta hyväksyisi työelämän tuttavan kaveripyynnön, mutta alle puolet voisi olla asiassa itse aloitteellisia.
Yhteisöviestinnän opiskelijat myös uskovat, että he eivät välttämättä pysty kontrolloimaan työhön liittyvää tietoa sen julkaisemisen jälkeen Facebookissa. Tämä voi olla yksi merkittävä syy sille, ettei Facebookia koeta tulosten valossa työelämän kannalta luontevaksi sosiaalisen median kanavaksi. Tästä huolimatta yhteisöviestinnän opiskelijat eivät ole huolissaan siitä, että työelämän kaverit kyttäisivät heitä Facebookissa. Tutkimustulosta voidaan selittää CPM-teorian avulla: jo kertaalleen ns. kollektiivisten yksityisyyden rajojen sisäpuolelle hyväksyttyjä henkilöitä kohtaan täytyy vallita ainakin jonkin asteinen luottamus.
Vain harva yhteisöviestinnän opiskelija kommentoi ”laskelmoidusti” työelämään liittyvien tuttaviensa päivityksiä tai profiilia vain saadakseen kyseisen henkilön tutustumaan omaan Facebook-profiiliinsa. Sen sijaan näyttää siltä, että omasta ammatillisesta osaamisesta ja kiinnostuksen kohteista kerrotaan mieluummin ja mielellään passiivisesti esim. ilmaisemalla ko. asiat omassa Facebook-profiilissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29727]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
Aaltonen, Tuuli; Simola, Titta (2016)Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. Luontoliikunnan toteutuminen ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan lukiossa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ... -
Yksityisyyden hallinta blogeissa : lifestylegenressä tunnetuksi tulleiden bloggaajien käsityksiä yksityisyyden hallinnastaan
Nordström, Laura (2017)Blogit ovat vakiinnuttaneet asemansa suosittuina teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ympäristöinä, joissa yhdistyvät tunnettuuden, ammattimaisuuden ja kaupallisuuden aspektit. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää ... -
Käyttäytymiseen perustuva kohdennettu mainonta verkossa : hyödyllistä sisältöä vai kuluttajan yksityisyyden rikkomista?
Suontama, Julia (2022)Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien asenteisiin kohdennettua mainontaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka asenne käyttäytymiseen ... -
Muumit meemeiksi, meemit mielteiksi : diskurssianalyysi muumiaiheisista meemeistä Facebookissa
Heikkilä, Aino (2019)Tutkielma käsittelee kolmea eri muumiaiheista meemiä, jotka on poimittu Facebook-sivustolta. Menetelmänä toimii diskurssianalyysi. Diskurssi määritellään Michel Foucaultin mukaan, eli osana mielikuvien tai lausumien ... -
Kannanottoja kotisohvalta : ideologinen ryhmätoiminta ja verkkovaikuttaminen Facebookissa
Penttinen, Maija (2018)Tarkastelen tutkielmassani verkkoyhteisöpalvelu Facebookissa tapahtuvaa ideologisperusteista ryhmittäytymistä. Ideologiseksi määrittelen tässä tutkimuksessa sellaiset ryhmittymät, jotka aiheeltaan kertovat perustavanlaatuisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.