EARLYMATH-hanke tutkii ensiaskelia matematiikan maailmaan
Lohvansuu, K., Koponen, T., Salminen, J., & Torppa, M. EARLYMATH-hanke tutkii ensiaskelia matematiikan maailmaan. Ruusupuiston kärkiuutiset, (2). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2021/1
Julkaistu sarjassa
Ruusupuiston kärkiuutisetPäivämäärä
2021Oppiaine
ResurssiviisausyhteisöVarhaiskasvatusKasvatuspsykologiaPsykologiaSchool of Resource WisdomEarly Childhood EducationKasvatuspsykologiaPsychologyTekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2021
Matemaattiset vaikeudet ovat perinnöllisiä, mutta taidot kehittyvät vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella on käynnistynyt EU-rahoitteinen EARLYMATH-hanke, jossa tutkitaan matemaattisten taitojen, motivaation ja tunteiden varhaisia kehityspolkuja syntymästä kouluikään asti. Hankkeessa selvitetäänkin, miten vanhempien matemaattiset vaikeudet ennustavat lapsen kehitystä sekä sitä, miten varhaislapsuuden ja kouluiän kasvuympäristöt tukevat lapsen matemaattista kehitystä.
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto
Alkuperäislähde
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2021/1Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101324293
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Euroopan komissioRahoitusohjelmat(t)
The content of the publication reflects only the author’s view. The funder is not responsible for any use that may be made of the information it contains.
Lisätietoja rahoituksesta
EARLYMATH-hankkeen rahoituksen on myöntänyt Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) osana EU:n Horisontti 2020 -ohjelmaa (sopimusnumero 101002966).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Minäuskomukset ja matematiikan oppiminen : Matematiikan Maailmaan -hankkeen kokemuksia
Korpipää, Heidi; Koponen, Tuire; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Matematiikan taitojen kehitystä ohjaavat taitojen oppimiseen liittyvien alkuvalmiuksien ohella erilaiset emotionaaliset tekijät, kuten oppilaan uskomukset itsestään matematiikan osaajana. Nämä uskomukset alkavat muodostua ... -
Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
Kiiski, Kati (2022)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Achievement emotions and arithmetic fluency : Development and parallel processes during the early school years
Rawlings, Anna Maria; Niemivirta, Markku; Korhonen, Johan; Lindskog, Marcus; Tuominen, Heta; Mononen, Riikka (Elsevier, 2023)This study investigated the developmental trajectories and interrelationships of mathematics-related achievement emotions and arithmetic fluency from first to third grade, and the effects of these on third grade mathematics ... -
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills
Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.