dc.contributor.author | Heiskanen, Noora | |
dc.contributor.author | Viitala, Riitta | |
dc.date.accessioned | 2021-10-04T08:47:32Z | |
dc.date.available | 2021-10-04T08:47:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Heiskanen, N., & Viitala, R. Lapsen oikeus tukeen varhaiskasvatuksessa toteutuu vaihtelevasti. <i>Ruusupuiston kärkiuutiset</i>, (2). <a href="https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2021/2" target="_blank">https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2021/2</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_101325447 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77996 | |
dc.description.abstract | Lapsella on oikeus saada tarvitsemansa tuki varhaiskasvatuksessa. Tuki voi koostua pedagogisista ja resursseihin liittyvistä rakenteellisista ratkaisuista sekä sisältää yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Varhaiskasvatusta kehitetään inkluusion periaatteiden mukaisesti. Tällöin lähtökohtia ovat kaikkien lasten yhdenvertaisuus ja moninaisuuden arvostus. Nämä arvot toteutuvat kaikille yhteisessä varhaiskasvatuksessa, joka pohjautuu lasten osallisuuteen ja tähtää lasten yhteenkuuluvuuden rakentumiseen. Tuoreen selvityksen mukaan tuki ei käytännössä kuitenkaan toteudu lain edellyttämällä tavalla. Tutkijoiden mukaan lapsen asuinpaikka, ikä ja tuen tarpeen syy sekä varhaiskasvatuksen palvelumuoto asettavat lapset nykytilanteessa epätasa-arvoisiin asemiin tuen saamisessa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Ruusupuiston kärkiuutiset | |
dc.relation.uri | https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/2-2021/2 | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | tuki | |
dc.title | Lapsen oikeus tukeen varhaiskasvatuksessa toteutuu vaihtelevasti | |
dc.type | newspaper article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110045053 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_998f | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 2021 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4354 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | E1 | |