University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa

Thumbnail
View/Open
412.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ekoluoma, Henna
Date
2018
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää noin yksivuotiaiden lasten isien asenteita varhaiskasvatuspolitiikkaa kohtaan sekä miten isät arvioivat lapsensa viihtymisen varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyön varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Lisäksi selvitettiin, kuinka isän asenteet varhaiskasvatuspoliittisista päätöksistä näkyvät heidän arvioimassaan lapsen viihtymisessä sekä yhteistyössä. Tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston, Tampereen yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyössä toteuttamaan Tasa-arvon kysymykset lasten päivähoidon, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä (CHILDCARE) -tutkimushankkeeseen (SA 293049). Tutkimuksen aineisto koostui 252 isän vastauksista, joiden yksi tai useampi lapsi oli jossain varhaiskasvatuksen palvelussa. Aineisto oli osa CHILDCARE - kyselyä, joka oli suunnattu noin yksivuotiaiden lasten vanhemmille vuonna 2016. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttäen hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimuksen mukaan isien asenteet subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaamisesta olivat myönteisiä, mutta ryhmäkokojen suurentamista kohtaan kriittisiä. Isät arvioivat lapsensa viihtyvän varhaiskasvatuksessa todella hyvin sekä yhteistyön olevan henkilökunnan ja isien välillä kiitettävää. Isien asenteet varhaiskasvatuspolitiikassa tehdyistä päätöksistä eivät olleet yhteydessä lapsen arvioituun viihtymiseen tai yhteistyöhön henkilökunnan kanssa taustatekijät huomioituna. Näin ollen voidaan todeta, että isien asenteet eivät ole yhteydessä heidän näkemyksiinsä lapsen viihtymisestä tai yhteistyöstä, vaikka asenteet politiikkatason päätöksiä kohtaan olivatkin osittain kriittisiä. ...
Keywords
varhaiskasvatuspolitiikka asennetutkimus viihtyminen yhteistyö lapset (ikäryhmät) isät asenteet varhaiskasvatus viihtyvyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810084368

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa 

    Jansson, Salla (2021)
    Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ...
  • Yhden päiväkodin esikouluikäisten liikunnan kehittäminen yhteistyössä henkilökunnan kanssa 

    Ahola, Taina (2009)
  • Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana 

    Alanko, Maria (2018)
    Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin ...
  • Lapsen oikeus tukeen varhaiskasvatuksessa toteutuu vaihtelevasti 

    Heiskanen, Noora; Viitala, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2021)
    Lapsella on oikeus saada tarvitsemansa tuki varhaiskasvatuksessa. Tuki voi koostua pedagogisista ja resursseihin liittyvistä rakenteellisista ratkaisuista sekä sisältää yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. ...
  • Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa 

    Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)
    Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre