Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella
Paananen, M., & Pöyliö, H. (2020). Digitaalisesti kiinni nuorten luku- ja oikeinkirjoitustaidon arviointiin toisella asteella. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 30(3), 85-94. https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/10/Paanane.pdf
Date
2020Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2020
Luku- ja kirjoitustaitoa on seulontavaiheessa perinteisesti arvioitu paperisella arviointivälineellä. Arvioinnin työläys ja verkkopohjaisen lukemisen yleistyminen ovat digitaalisen arviointivälineen kehittämiseen johtaneita syitä. Niilo Mäki Instituutissa tutkimusperustaisesti kehitetty DigiLukiseula tehostaa arviointia toisella asteella, jolloin opiskelijoiden tukemiseen jää enemmän aikaa. Digitaalisuus tuo myös uusia ulottuvuuksia arviointityöhön. DigiLukiseulan käsikirja on luettavissa osoitteessa digilukiseula.nmi.fi.
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/wp-content/uploads/2020/10/Paanane.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/42898266
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ... -
Virtaa ja välineitä luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Heikkilä, Riikka; Puttonen, Jenni; Siiskonen, Tiina (Niilo Mäki Instituutti, 2019)Suomalaisten lasten ja nuorten luku- ja kirjoitustaito sekä huoli niiden heikkenemisestä ovat olleet viime aikoina otsikoissa ja poliittisten päätösten kohteena. Opetushallitus on tarttunut tähän huoleen rahoittamalla ... -
Hukuttaako resurssipula vesiliikunnan opetuksen yläkouluissa ja toisella asteella?
Saari, Susanna; Palomäki, Sanna; Salin, Kasper (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2022)Vuodesta 2016 uima- ja vesipelastustaidot ovat olleet ainoita liikunnan lajitaitoja, jotka on opetussuunnitelmassa erikseen mainittu. Kyseiset taidot tulee ottaa huomioon myös liikunnan arvioinnissa. (Perusopetuksen ... -
Hukuttaako resurssipula vesiliikunnan opetuksen yläkouluissa ja toisella asteella?
Saari, Susanna; Salin, Kasper; Palomäki, Sanna (Liikuntatieteellinen seura, 2021)Uinninopetuksesta löytyy mainintoja koulujen toimintakertomuksista 1950-luvulta lähtien. Yläkouluissa ja toisella asteella veteen pääsy ei kuitenkaan ole nykyisinkään itsestään selvää.