Kansalaiskasvatus hallintana : tutkimus nuorten toimijuuteen kohdistuvista odotuksista
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Olen pro gradu -tutkielmassani tarkastellut nykynuorten kansalaisuuteen kohdistuvia toimijuusodotuksia. Aineistona olen käyttänyt nykyistä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita, Demokratiakasvatusselvitystä ja Euroopan unionin Nuorisostrategiaa vuosille 2019–2027. Analysoin aineistoa teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysia ohjaavana, tutkimuksen keskeisenä teoriana käytin hallintamentaliteettitutkimuksen viitekehystä.
Analyysin pohjalta syntyi kolme erilaista kategoriaa, joiden pohjalta lukija voi hahmottaa, millaisia sisältöjä ja odotuksia nuorten kansalaistoimijuudelle tutkituissa asiakirjoissa on annettu. Nämä kolme kategoriaa ovat: 1. Aktiivinen toimijuus ja osallistuminen, 2. Yritteliäs ja itseohjautuva yksilö sekä elinikäinen oppiminen ja 3. Globaali ja monikulttuurinen yksilö. Rakentamieni kategorioiden perusteella väitän, että nuoren nykykansalaisen toivottaisiin toimivan ja osallistuvan aktiivisesti odotetulla tavalla, hän olisi yritteliäs, minkä vuoksi hän hakeutuisi itseohjautuvasti jatkuvasti sellaisten asioiden äärelle, jotka kehittäisivät hänen osaamistaan, jotta kansakunta pysyy kilpailukykyisenä, hän ymmärtäisi globaalia maailmaa ja olisi sitoutunut monikulttuurisuuden edistämiseen.
...
I have in my pro gradu -research examined the expectations directed towards young people’s citizen-agency. As the research-data I have used the current Finnish National Core Curriculum for Basic Education, The Report on the State of Democracy Education in Finland, and the European Union’s Youth Strategy for the years 2019–2027. I used theory-driven content analysis to handle the data. The theoretical framework of the research is called governmentality.
I formed three categories based on the analysis. Through the categories, the reader can identify, what kind of contents and expectations are given to the young people’s citizen-agency. The three formed categories are: 1. Active agency and participation, 2. Entrepreneurial and Self-determining Individual and Life-Long Learning, and 3. Global and Multicultural Individual. On the basis of the categories I have created I argue that young citizen of today is desired to act and participate in an expected manner, she would be entrepreneurial, constantly updating her skills and competencies to keep the economic growth of the nation steady, she would understand the global world, and be committed to advancing multiculturalism.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten yhteiskunnalliset tiedot, osallistuminen ja asenteet : kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen päätulokset
Mehtäläinen, Jouko; Niilo-Rämä, Mikko; Nissinen, Virva (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2017) -
"Alkakaa nyt oikeasti kuuntelemaan meitä nuoria!" : nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen esteet Helsingin Sanomien Nuorten Postissa
Poikonen, Annariikka (2012)Tiivistelmä ”Alkakaa nyt oikeasti kuuntelemaan meitä nuoria!” -Nuorten yhteiskunnallisen osallistumisen esteet Helsingin Sanomien Nuorten Postissa Annariikka Poikonen Pro gradu -tutkimus Sosiaalityö Yhteiskuntatieteiden ... -
Isien kokemuksia isyyteen kohdistuvista odotuksista
Kreus, Kimmo (2023)Pro gradu- tutkielman tarkoitus oli selvittää isien kokemia odotuksia isyyteen liittyen. Samalla tavoitteena oli kuvailla, miten isät kokevat vastaavansa näihin odotuksiin isänä toimiessaan. Tutkimuksen teoreettisena ... -
Perceived contributions of Plan International Finland Children's Board participation to active global citizenship
Heikkinen, Ella (2024)Globaalikasvatus on keino vastata nykyajan globaaleihin haasteisiin ja edistää kestävän kehityksen toteutumista. Suuri osa aiemmasta tutkimuksesta on keskittynyt formaaliin globaalikasvatukseen ja globaalikansalaisuuden ... -
Sanomalehdellä aktiiviseksi kansalaiseksi? : näkökulmia nuorten sanomalehtien lukijuuteen ja koulun sanomalehtiopetukseen
Hankala, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2011)