Perceived contributions of Plan International Finland Children's Board participation to active global citizenship
Authors
Date
2024Discipline
Kansainvälinen kehitystyö (maisteriohjelma)Master's Degree Programme in Development and International CooperationCopyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Globaalikasvatus on keino vastata nykyajan globaaleihin haasteisiin ja edistää kestävän kehityksen toteutumista. Suuri osa aiemmasta tutkimuksesta on keskittynyt formaaliin globaalikasvatukseen ja globaalikansalaisuuden oppimiseen, kun taas non-formaali ja informaali globaalikansalaisuuden oppiminen on saanut vähemmän huomiota. Tämä kyselyin ja haastatteluin toteutettu laadullinen tutkimus tutkii non-formaalia ja informaalia oppimista Plan International Suomen lastenhallitusohjelman piirissä. Lastenhallitus on nuorten osallisuus- ja vaikuttamisryhmä, pitkäaikaisen vapaaehtoistoiminnan muoto ja tila non-formaalille ja informaalille aktiivisen globaalikansalaisuuden oppimiselle, jolla voi olla suuri vaikutus lastenhallituslaisen kehittymiselle. Koska aktiivisen globaalikansalaisuuden oppiminen on jatkuvaa oppimista, mihin myötävaikuttaa monta asiaa, tutkimus käsittelee ohjelman vaikutusten sijaan sen kontribuutioita entisten lastenhallitusjäsenten aktiivisen globaalikansalaisuuden kehittymiselle. Tutkimuksessa sovelletaan metodina kontribuutioanalyysia laadullisten retrospektiivisten kuvausten koetuista kontribuutioista tutkimiseen. Tulokset osoittavat, että koetuissa kontribuutiopoluissa ja kontribuutioiden koetussa merkityksessä on variaatiota, ja koetuista kontribuutioista ei voi rakentaa yhtä kontribuutiotarinaa ja muutosteoriaa, joka selittäisi ohjelman kontribuutiota kollektiivisella tasolla. Sen sijaan, laadulliseen sisällönanalyysin kallistuvan kontribuutioanalyysin tuloksena oli mahdollista identifioida eri kategorioita, siitä miten ohjelma on myötävaikuttanut entisiin jäseniin. Kyselystä nousi esiin abstraktimman tason kontribuutiot: kontribuutio henkilökohtaiseen kehitykseen, kontribuutio ammatilliseen kasvuun sekä sosiaalinen kontribuutio, jotka täydentyivät haastatteluista nousseilla kontribuutiolla, jotka olivat maailmanmielisyyden ja globaalin vaikuttamisen vahvistuminen, rakennettu vaikuttamisen työkalupakki, sosiaalisten suhteiden muodostus, edistetty toimijuuden ja osallisuuden kokemus, sekä ponnahduslauta kansalaisjärjestöihin. Tulokset osoittavat, että lastenhallitusosallistuminen on myötävaikuttanut pääosin positiivisesti tutkittujen jäsenten elämään paitsi aktiivisen globaalikansalaisuuden, myös laajemmasta hyvinvoinnin perspektiivistä. Tutkimus lisäksi paljasti monia muita lastenhallitusjäsenten aktiiviseen globaalikansalaisuuteen myötävaikuttaneita tekijöitä. Tulokset viittaavat siihen, että non-formaalilla globaalikasvatuksella pitkäkestoisen osallisuus- ja vaikuttajaryhmätoiminnan muodossa voidaan tukea ryhmän nuorten aktiivisen globaalikansalaisuuden kehittymistä.
...
Global education is a means to achieve sustainable development and respond to the global challenges of the 21st century. Earlier research has commonly focused on formal global education and global citizenship learning, while non-formal and informal global citizenship learning has attained less attention. This qualitative study that uses a survey and interviews as data collection methods studies non-formal and informal learning within the Children’s Board programme of Plan International Finland. The Children’s Board is a youth participation and advocacy group, a form of long-term volunteering, and a space for non-formal and informal learning of active global citizenship, which may contribute to the learning of the group members significantly. Considering that active global citizenship learning is a life-long and life-wide learning process, influenced by many factors, this study explores the programme’s contributions to active global citizenship development among former Children’s Board members instead of its impact. In the study contribution analysis is being applied to experiment how the method fits the exploring of qualitative retrospective accounts of perceived contributions. The findings indicate that the perceived contribution pathways and the perceived significance of the contributions entail variation, and no one contribution story, nor a theory of change, that would explain how the programme functions at a collective level, can be established. As a result of the contribution analysis leaning towards qualitative content analysis, it was possible to identify categories on the perceived contributions to the former members lives. The survey revealed contributions on an abstract level: a contribution to personal development, contribution to professional growth, and a social contribution, which were complemented by the contributions identified in the interview analysis: strengthened world-mindedness and global engagement, built advocacy toolkit, founded social relationships, fostered sense of social inclusion and agency, and springboard to NGOs. The results indicate that participation in the Children’s Board has contributed mostly positively to the examined members’ lives from the perspective of active global citizenship but also from the wider perspective of wellbeing. Additionally, the study uncovered several other contributing factors to the participants' active global citizenship. The research suggests that non-formal global education in the form of long-term advocacy group participation helps to support the adolescent members’ active global citizenship development.
...
Keywords
active citizenship global citizenship global citizenship education non-formal learning contribution analysis participation group Plan International Finland aktiivinen kansalaisuus globaalikansalaisuus globaali kansalaiskasvatus kontribuutioanalyysi non-formaali oppiminen osallisuusryhmä informaali oppiminen kansalaiskasvatus kansalaisuus osallistuminen nuoret elinikäinen oppiminen globaalikasvatus informal learning citizenship education citizenship participation young people lifelong learning global education
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten maahanmuuttajat oppivat suomea formaalin, informaalin ja non-formaalin oppimisen kautta?
Sahradyan, Sonya (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2015) -
Older Adults Learning Digital Skills Together : Peer Tutors’ Perspectives on Non-Formal Digital Support
Korpela, Viivi; Pajula, Laura; Hänninen, Riitta (Cogitatio Press, 2023)In later life, digital support is predominantly received outside of formal education from warm experts such as children, grandchildren, and friends. However, as not everyone can rely on this kind of informal help, many ... -
Building Bridges - How secondary school pupils bring their informal learning experiences into a Content and Language Integrated (CLIL) classroom
Jakonen, Teppo (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2014)This article explores how students’ informal language learning experiences with English find their way into the formal context of content-based language teaching (CLIL). The analysis is focused on stretches of classroom ... -
Korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa
Rukko, Soili (2023)Tässä tutkielmassa tarkastellaan korkeasti koulutettujen maahanmuuttajien kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta kotoutumiskoulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten opiskelijat kokivat erilaiset ... -
Building natural science learning through youth science camps
Nuora, Piia; Välisaari, Jouni (Valtakunnallinen LUMA-keskus, 2018)This study focuses on a youth science camp for pupils in sixth to ninth grades that is organized annually by the University of Jyväskylä, Finland. The main idea of the science camp is to learn to do guided inquiry in ...