Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaukkanen, Arto
dc.contributor.authorHasanen, Elina
dc.contributor.authorMatilainen, Pertti
dc.date.accessioned2021-09-23T04:56:58Z
dc.date.available2021-09-23T04:56:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLaukkanen, A., Hasanen, E., & Matilainen, P. (2021). Pyöräilytaidon oppimista selittävät yksilö-, ympäristö- ja tehtävätason tekijät 1950-2010-luvuilla. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>58</i>(4), 91-98. <a href="https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_4_2021-91-98.pdf" target="_blank">https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_4_2021-91-98.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_101122543
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77875
dc.description.abstractPyöräily on yksi suomalaisten yleisimmistä liikkumismuodoista. Yhteiskunnan tasolla pyöräilyn merkityksissä korostuvat väestön arkiliikunnan lisääminen ja kestävän liikenteen edistäminen. Suomalaislapsille pyöräilytaito mahdollistaa merkittävän itsenäisen liikkumisen tavan ja edesauttaa elinpiirin laajentumista. Pyöräilytaidon oppimiseen liittyvistä tekijöistä tiedetään kuitenkin hyvin vähän. Tämä tieto olisi tärkeää, jotta mahdollisimman monelle voitaisiin jo varhaisella iällä tarjota mahdollisuus omaksua pyöräilyn kautta fyysisesti aktiivinen ja ekologisesti kestävä elämäntapa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitkä yksilö-, ympäristö- ja tehtävätekijät selittävät pyöräilytaidon oppimista. Lisäksi selvitettiin pyöräilytaidon oppimisajankohdan yhteyttä oppimisikään. Tietoa kerättiin oppimisiän lisäksi oppimisen vuosikymmenestä, pyöräilyn opettajista, fyysistä harjoitteluympäristöistä sekä harjoittelussa käytetystä ensivälineestä. Aineisto (N = 929) kerättiin verkkokyselynä aikuisväestöltä koskien heitä itseään sekä heidän mahdollisia lapsiaan. Tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla käyttäen kuvailevia analyysejä sekä yksisuuntaista kovarianssianalyysiä. Tulokset paljastivat, että pyöräilytaidon oppimisikä on laskenut noin 1,5 ikävuodella 1950-luvulta 2010-luvulle. Oppimisikää ei kuitenkaan selittänyt merkitsevästi oppimisen ajankohta itsessään vaan ennen kaikkea opettelussa käytetty ensiväline (8,6 %, p < ,001). Potkupyörällä opettelun aloittaneiden havaittiin oppineen pyöräilytaidon merkitsevästi varhaisemmin kuin muilla ensivälineillä opetelleiden. Pyöräily-taidon opettajissa ja fyysisissä ympäristötekijöissä havaittiin trendimuutoksia vuosikymmenten välillä, mutta ne eivät selittäneet merkitsevästi oppimisiässä havaittua vaihtelua. opettelua helpottavat välineet, erityisesti potkupyörät, vaikuttavat liittyvän pyöräilytaidon varhaisempaan oppimisikään ja mahdollistavat näin tämän liikkumisen muodon aiempaa nuoremmille lapsillefi
dc.description.abstractCycling, which is one of the most popular physical activities among people in Finland, promotes everyday physical activity and sustainable transport. Cycling skills allow Finnish children to move independently and contribute to expansion of the living environment. However, little is known about the factors associated with learning cycling skills. This knowledge would be important for providing as many people as possible at an early age with the opportunity to adopt a physically active and ecologically sustainable lifestyle through cycling. The aims of this study were to investigate which individual, environmental and task factors explain cycling skills and to understand the relationship between the learning decade of cycling skills and learning age. In addition to learning age and time, information was collected on cycling teachers, physical training environments and the initial equipment used in training. Data (N = 929) were collected via an online survey of the adult population concerning themselves and their children. The results were analysed with SPSS statistical software using descriptive analyses and one-way covariance analysis. The results revealed that the learning age of cycling decreased by about 1.5 years from the 1950s to the 2010s. However, learning age was not significantly explained by the time of learning itself but rather by the first equipment used in learning (8.6%, p < .001). Those who started learning on a balance bike learned cycling skills significantly earlier than those who learned with other instruments. Trend changes were observed in teachers and physical environmental factors over the decades, but they did not significantly explain the learning age. Equipment that facilitates the learning of cycling skills, particularly balance bikes, seems to be associated with an earlier cycling learning age, allowing this form of movement for younger children.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesLiikunta ja tiede
dc.relation.urihttps://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_4_2021-91-98.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherbicycle
dc.subject.othercycling
dc.subject.otherlearning
dc.subject.otherchildhood
dc.subject.otherphysical environment
dc.subject.otherteaching
dc.titlePyöräilytaidon oppimista selittävät yksilö-, ympäristö- ja tehtävätason tekijät 1950-2010-luvuilla
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109234947
dc.contributor.laitosLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSport Pedagogyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange91-98
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume58
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Liikuntatieteellinen Seura 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoympäristötekijät
dc.subject.ysooppimisvalmiudet
dc.subject.ysopyöräily
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoliikuntataidot
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6194
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9706
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10409
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24478
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4354
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24598
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
datacite.isSupplementedBy.doi10.17011/jyx/dataset/87526
datacite.isSupplementedBySääkslahti, Arja; Laukkanen, Arto; Niemistö, Donna; Aunola, Kaisa; Barnett, Lisa M. (2023). <i>Active Family study data</i>. V. 30.9.2022. University of Jyväskylä. <a href="https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/87526" target="_blank">https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/87526</a>. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306073590">https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306073590</a>
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright