Pyöräilytaidon oppimista selittävät yksilö-, ympäristö- ja tehtävätason tekijät 1950-2010-luvuilla
Laukkanen, A., Hasanen, E., & Matilainen, P. (2021). Pyöräilytaidon oppimista selittävät yksilö-, ympäristö- ja tehtävätason tekijät 1950-2010-luvuilla. Liikunta ja tiede, 58(4), 91-98. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_4_2021-91-98.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Liikuntatieteellinen Seura 2021
Pyöräily on yksi suomalaisten yleisimmistä liikkumismuodoista. Yhteiskunnan tasolla pyöräilyn merkityksissä korostuvat väestön arkiliikunnan lisääminen ja kestävän liikenteen edistäminen. Suomalaislapsille pyöräilytaito mahdollistaa merkittävän itsenäisen liikkumisen tavan ja edesauttaa elinpiirin laajentumista. Pyöräilytaidon oppimiseen liittyvistä tekijöistä tiedetään kuitenkin hyvin vähän. Tämä tieto olisi tärkeää, jotta mahdollisimman monelle voitaisiin jo varhaisella iällä tarjota mahdollisuus omaksua pyöräilyn kautta fyysisesti aktiivinen ja ekologisesti kestävä elämäntapa. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitkä yksilö-, ympäristö- ja tehtävätekijät selittävät pyöräilytaidon oppimista. Lisäksi selvitettiin pyöräilytaidon oppimisajankohdan yhteyttä oppimisikään. Tietoa kerättiin oppimisiän lisäksi oppimisen vuosikymmenestä, pyöräilyn opettajista, fyysistä harjoitteluympäristöistä sekä harjoittelussa käytetystä ensivälineestä. Aineisto (N = 929) kerättiin verkkokyselynä aikuisväestöltä koskien heitä itseään sekä heidän mahdollisia lapsiaan. Tulokset analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla käyttäen kuvailevia analyysejä sekä yksisuuntaista kovarianssianalyysiä. Tulokset paljastivat, että pyöräilytaidon oppimisikä on laskenut noin 1,5 ikävuodella 1950-luvulta 2010-luvulle. Oppimisikää ei kuitenkaan selittänyt merkitsevästi oppimisen ajankohta itsessään vaan ennen kaikkea opettelussa käytetty ensiväline (8,6 %, p < ,001). Potkupyörällä opettelun aloittaneiden havaittiin oppineen pyöräilytaidon merkitsevästi varhaisemmin kuin muilla ensivälineillä opetelleiden. Pyöräily-taidon opettajissa ja fyysisissä ympäristötekijöissä havaittiin trendimuutoksia vuosikymmenten välillä, mutta ne eivät selittäneet merkitsevästi oppimisiässä havaittua vaihtelua. opettelua helpottavat välineet, erityisesti potkupyörät, vaikuttavat liittyvän pyöräilytaidon varhaisempaan oppimisikään ja mahdollistavat näin tämän liikkumisen muodon aiempaa nuoremmille lapsille
...
Cycling, which is one of the most popular physical activities among people in Finland, promotes everyday physical activity and sustainable transport. Cycling skills allow Finnish children to move independently and contribute to expansion of the living environment. However, little is known about the factors associated with learning cycling skills. This knowledge would be important for providing as many people as possible at an early age with the opportunity to adopt a physically active and ecologically sustainable lifestyle through cycling. The aims of this study were to investigate which individual, environmental and task factors explain cycling skills and to understand the relationship between the learning decade of cycling skills and learning age. In addition to learning age and time, information was collected on cycling teachers, physical training environments and the initial equipment used in training. Data (N = 929) were collected via an online survey of the adult population concerning themselves and their children. The results were analysed with SPSS statistical software using descriptive analyses and one-way covariance analysis. The results revealed that the learning age of cycling decreased by about 1.5 years from the 1950s to the 2010s. However, learning age was not significantly explained by the time of learning itself but rather by the first equipment used in learning (8.6%, p < .001). Those who started learning on a balance bike learned cycling skills significantly earlier than those who learned with other instruments. Trend changes were observed in teachers and physical environmental factors over the decades, but they did not significantly explain the learning age. Equipment that facilitates the learning of cycling skills, particularly balance bikes, seems to be associated with an earlier cycling learning age, allowing this form of movement for younger children.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2021/lt_4_2021-91-98.pdfJulkaisuun liittyvä(t) tutkimusaineisto(t)
Sääkslahti, Arja; Laukkanen, Arto; Niemistö, Donna; Aunola, Kaisa; Barnett, Lisa M. (2023). Active Family study data. V. 30.9.2022. University of Jyväskylä. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/87526. https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306073590Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101122543
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3133]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Motoristen perustaitojen yhteydet matemaattisiin taitoihin kolmasluokkalaisilla
Mäntylä, Tanja; Tammelin, Tuija H.; Asunta, Piritta; Salin, Kasper; Sneck, Sirpa; Palomäki, Sanna; Syväoja, Heidi J. (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Fyysinen aktiivisuus ja kestävyyskunto ovat tutkimusten mukaan positiivisesti yhteydessä koulumenestykseen, mutta motoristen perustaitojen yhteyttä on tutkittu vähemmän. Tässä tutkimuksessa selvitettiin ovatko motoriset ... -
Environmental Correlates of Motor Competence in Children : The Skilled Kids Study
Niemistö , Donna; Finni Juutinen, Taija; Haapala, Eero; Cantell, Marja; Korhonen, Elisa; Sääkslahti, Arja (MDPI, 2019)Environment, physical activity (PA) and motor development are tightly interwoven during childhood. We examined the associations of environmental factors with motor competence (MC) in children. Children (N = 945, 50.1% boys, ... -
Motor skill competence and moderate- and vigorous-intensity physical activity : a linear and non-linear cross-sectional analysis of eight pooled trials
Barnett, L. M.; Verswijveren, S. J. J. M.; Colvin, B.; Lubans, D. R.; Telford, R. M.; Lander, N. J.; Schott, N.; Tietjens, M.; Hesket, K. D.; Morgan, P. J.; Hinkley, T.; Downing, K. L.; Telford, R. D.; Cohen, K. E.; Ridgers, N. D.; Abbott, G. (Biomed Central, 2024)Background Few studies have examined the relationship between motor skill competence and device-measured physical activity in large samples and none have used non-linear modelling. This study assessed the linear and ... -
Identifying childhood movement profiles and tracking physical activity and sedentary time across 1 year
Jaakkola, Timo; Yli-Piipari, Sami; Stodden, David F.; Huhtiniemi, Mikko; Salin, Kasper; Seppälä, Sanni; Hakonen, Harto; Gråstén, Arto (John Wiley & Sons, 2020)This study identified movement profiles in childhood and tracked longitudinal changes in moderate‐to‐vigorous physical activity and sedentary time across identified profiles. A sample consisted of 491 Finnish 5th Grade ... -
Learning to Cycle : A Cross-Cultural and Cross-Generational Comparison
Cordovil, Rita; Mercê, Cristiana; Branco, Marco; Lopes, Frederico; Catela, David; Hasanen, Elina; Laukkanen, Arto; Tortella, Patrizia; Fumagalli, Guido; Sá, Cristina; Jidovtseff, Boris; Zeuwts, Linus; De Meester, An; Bardid, Farid; Fujikawa, Ricardo; Veldman, Sanne; Zlatar, Silvija; Estevan, Isaac (Frontiers Media SA, 2022)Background: Learning to cycle is an important milestone for children, but the popularity of cycling and the environmental factors that promote the development and practice of this foundational movement skill vary among ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.