dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Ingberg, Carita | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T06:11:31Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T06:11:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77670 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä positiivisen pedagogiikan toteuttamisesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ryhmissä. Lisäksi tutkittiin opettajien käsityksiä positiivisen pedagogiikan merkityksestä tuen tarpeessa olevien lasten oppimiselle ja hyvinvoinnille sekä työyhteisölle. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa kehityksen ja oppimisen tuen lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisesta positiivisen pedagogiikan keinoin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin
sähköisellä kyselylomakkeella joulukuussa 2020 ja tammikuussa 2021. Kyselyyn vastasi
32 positiivista pedagogiikkaa työssään käyttävää varhaiskasvatuksen opettajaa ja erityisopettajaa. Aineisto analysointiin sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan positiivista pedagogiikkaa toteutettiin rakentamalla positiivinen
opetussuhde lapseen, mahdollistamalla positiiviset oppimiskokemukset sekä tukemalla
lasten vuorovaikutussuhteita ja autonomian rakentumista. Merkitysten osalta opettajat
näkivät positiivisen pedagogiikan vahvistavan lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia,
kehittävän lapsen taitoa tunnistaa ja säädellä stressiä, parantavan lapsen ihmissuhteita
ja kehittävän varhaiskasvatuksen yhteistyötä kodin kanssa. Lisäksi se vahvisti lapsen
osallisuuden kokemusta, itsetuntoa ja minäkuvaa sekä motivaatiota oppimiseen. Työyhteisötasolla positiivisen pedagogiikan nähtiin vahvistavan pedagogista osaamista, lisäävän lasten hyvinvointia ja parantavan työhyvinvointia.
Tulosten yhteenvetona voidaan todeta, että kyselyyn vastanneet opettajat kokivat
positiivisen pedagogiikan vahvistavan kehityksen ja oppimisen tuen lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tuloksissa nousi vahvasti esiin opettajan ja lapsen välille rakentuvan myönteisen ja välittävän suhteen tärkeys, minkä opettajat näkivät varhaiskasvatuksen positiivista pedagogiikkaa kannattelevana tekijänä ja pohjana onnistuneille tukitoimille. | fi |
dc.format.extent | 98 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kehityksen ja oppimisen tuki | |
dc.title | Positiivinen pedagogiikka lapsen tukena varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109064790 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |