Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ja ylläpidetään vegaani-identiteettiä. Neljää vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainosta analysoitiin multimodaalisen diskurssianalyysin näkökulmasta kiinnittäen huomiota eri kuvaelementteihin, kuten väreihin, sommitteluun, sekä kirjoitettuun tekstiin.
Mainokset pyrkivät puhutella niin ”tavallisia” kuluttajia kuin myös jo vegaanisuudesta kiinnostuneita. Ne loivat vahvasti konnotaatiota vegaanisuuden ja hyvän tekemisen ympärille. Mainoskuvissa esiintyi sydänsymboleita, kielellistä retoriikkaa, sekä
vaihtoehtoiskulttuuriin viittaavia elementtejä, kuten fontteja ja värivalintoja. Lisäksi kuvissa kerrottiin tuotteiden vegaanisuus eksplisiittisesti, sillä muussa tapauksessa se olisi
epäselvää. Kaksi ensimmäistä mainoskuvaa sisälsivät lisäksi eniten erilaisia vaikuttamiskeinoja, ja valinnoillaan puhuttelivat suurempaa yleisöä kuin kaksi jälkimmäistä kuvaa.
Tämä tutkielma ei kuitenkaan anna perinpohjaista tietoa mainoskuvien vaikutuksesta vegaani-identiteetin rakentumiseen pienen datamäärän vuoksi, mutta se herättänee lisää mielenkiintoa vegaani-identiteetin tutkimisesta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4786]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Representation of gender in Dove’s advertising images
Iiliäinen, Tiia (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia ... -
Representation of female and male politicians in American news media during the 2020 presidential elections : a comparative analysis
Suomela, Ville (2021)Erityisesti länsimaissa sukupuolten välinen tasa-arvo ja tasavertainen kohtelu ovat olleet jo pidemmän aikaa toistuvasti esillä yleisessä ja poliittisessa keskustelussa. Tässä maisterintutkielmassa pyrin selvittämään, ... -
Constructing the consent of animal production : the representation of pigs in a smallholding magazine
Nevala, Pauliina (2020)Kasvava kritiikki tehotuotannon ympäristövaikutuksia kohtaan yhdistettynä eläinten hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin on lisännyt kiinnostusta vaihtoehtoisesti tuotettuihin eläinperäisiin tuotteisiin, kuten luomulihaan. ... -
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
“I feel like I spent my whole life loving her” : the representation of a relationship between two women in Taylor Jenkins Reid’s novel The Seven Husbands of Evelyn Hugo
Roos, Emmi-Noora (2022)Historiallinen fiktiokirjallisuus avaa lukijalle ovet historiallisiin aikakausiin ja paikkoihin, tarjoten kuitenkin esimerkiksi fiktiiviset tapahtumat ja hahmot. Queer- hahmojen esitys on muuttunut vuosien saatossa, ja ...