dc.contributor.advisor | Kettunen, Jaana | |
dc.contributor.author | Karjalainen, Eija-Mari | |
dc.contributor.author | Laine Ojamies, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-08-30T09:16:27Z | |
dc.date.available | 2021-08-30T09:16:27Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77597 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavia taustatekijöitä käsitellään lukion ohjauskeskustelussa, ja millainen rooli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyllä on ohjauskeskustelussa opinto-ohjaajien näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa lukion opinto-ohjaajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että lukion opinto-ohjaajilla oli nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyyn kolme erilaista lähestymistapaa: (1) niitä käsitellään nuoren aloitteesta, (2) niitä käsitellään opinto-ohjaajan aloitteesta tai (3) niitä ei käsitellä lainkaan. Taustatekijöistä nousi tutkimuksessa esille kolme kategoriaa: läheiset, kulttuuri, uskonto ja yhteisöt sekä yhteiskunta. Eri taustatekijöiden käsittelyllä nähtiin ohjauskeskustelussa erilaiset roolit. Yhteiskunnan vaikutuksen käsittelyllä nähtiin olevan ohjauskeskustelussa merkittävin rooli työllistymisen ja koulutusvalintojen ajankohtaisuuden vuoksi. Opinto-ohjaajien käsityksissä oli hajontaa siinä, minkä nähtiin olevan läheisten sekä kulttuurin, uskonnon ja yhteisöjen vaikutuksen käsittelyn rooli ohjauskeskustelussa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden käsittelyn rooliin tulisi kiinnittää huomiota lukion ohjauskeskustelussa. | fi |
dc.format.extent | 93 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tulevaisuudenvalinnat | |
dc.title | Nuoren tulevaisuudenvalintoihin vaikuttavien taustatekijöiden rooli lukion ohjauskeskustelussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202108304684 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ohjausalan maisteriohjelma | fi |
dc.contributor.oppiaine | Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 1031 | |
dc.subject.yso | autonomia | |
dc.subject.yso | kriittinen ajattelu | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | koulutusvalinnat | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |