Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien työtä ja heidän näke-mystään opinto-ohjauksesta. Tutkimuksen käsittelemät aiheet ovat olleet runsaasti esillä mediassa ja poliittisessa keskustelussa mm. uudistetun korkea-kouluhaun ja nuorisotakuun vuoksi.
Aineisto kerättiin mixed methods –menetelmällä. Määrällinen kyse-lylomake kerättiin 144 abiturientilta kolmesta eri lukiosta. Lisäksi jokaisen lukion opinto-ohjaajaa (n=3) haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetel-mällä.
Kyselylomakkeen tulosten perusteella abiturienttien kokema psykoso-siaalinen tuki oli osa-alueittain vaihteleva. Lukio-opintojen ja jatko-suunnitelmien tukeen abiturientit olivat tyytyväisiä, kun taas elämän tuen he kokivat edellisiä vähäisemmäksi. Tulokset erosivat kuitenkin suuresti tutkittavien lukioiden välillä. Haastateltujen opinto-ohjaajien työn kantava voima olivat kollegat ja opiskelijat. Negatiivisena koettiin epätasa-arvoinen palkkausjärjestelmä sekä työn ajoittainen ruuhkautuminen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opinto-ohjaus onnistui ammatin-valinnanohjauksessa ja opintojen tukemisessa, kun taas henkilökohtaisen elämän tukeminen jäi opinto-ohjaajan ohjausfilosofian luomien painotusten varaan. Suomalainen opinto-ohjaus on ollut ja tulee olemaan alati muuttuvien haasteiden edessä ollessaan sidoksissa yhteiskunnan muutoksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Opinto-ohjaajien kokemuksia lukioiden yhdistämisen vaikutuksista heidän työhönsä
Hytinkoski, Satu (2017)Tutkimukseni aihe on opinto-ohjaajien kokemukset erään keskisuuren suomalaisen kaupungin lukioiden yhdistämisestä. Haluan selvittää, miten opinto-ohjaajat ovat kokeneet yhdistämisen ja sen vaikutukset työhönsä. Toivon työni ... -
Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
Taurén, Juuli-Anna; Kotiranta, Pauliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ... -
"Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
Myllylä, Marju; Jänkälä, Heidi (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia käsityksiä, käytännön työtapoja ja haasteita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.