Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska kirjallisuus on yksi saksa vieraana kielenä -oppiaineen pääalueista, tulisi myös saksan opetuksessa huomioida kirjallisuuden tärkeys ja sen tarjoamat monenlaiset mahdollisuudet.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, kohtaavatko opettajan asettamat oppimistavoitteet ja oppilaiden oppimiskokemukset toisensa, vai onko niiden välillä eroja. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää katsauksen kirjallisuuspedagogiikkaan, kirjallisuuden käyttöön vieraan kielen opetuksessa sekä kirjallisuuden käyttöä puoltaviin tekijöihin. Lukioiden opetussuunnitelman sisältöä tarkastellaan vieraiden kielen osalta: kehotetaanko vieraissa kielissä kirjallisuuden käyttöön? Tutkimusmetodina on käytetty laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen materiaalina ovat Die Welle -kirjaprojektin johdantoluennot, oppilaiden ryhmäkeskustelut, opettajan haastattelu sekä oppilaille teetetyn kyselylomakkeen vastaukset.
Tuloksista nousivat vahvasti esille opettajan tavoitteiden ja oppilaiden oppimiskokemusten samankaltaisuus. Tavoiteltuja aihepiirejä olivat muun muassa kielellinen ja kirjallinen kehitys, tietoisuus teoksesta sekä ajattelun kehitys. Oppimiskokemuksissaan oppilaat korostivat näiden kerrytettyjen taitojen lisäksi myös henkilökohtaista luottamusta omiin taitoihin ja onnistumisen kokemuksia saksankielisen romaanin lukemisessa. Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että kirjallisuusprojektin kautta saavutettiin ja opittiin monenlaisia taitoja. Oppilaat korostivat myös motivaation kasvua vieraskielisten tekstien lukemiseen, minkä voi nähdä positiivisena kannanottona myös myöhempää kirjallisuuden käyttöä varten kaikkien vieraiden kielten opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Motivation zum Deutschlernen in der finnischen gymnasialen Oberstufe
Suominen, Anni (2024)Englantia lukuun ottamatta vieraiden kielten opiskelijoiden määrä suomalaisissa lukioissa on viimeisten vuosikymmenten aikana laskenut selvästi. Ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemista tilastoista ilmenee, että vuosina ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
Poikolainen, Verna (2024)Kieli on sidoksissa kulttuuriin, joten kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kulttuuriteemoja suomalaisessa ja ranskalaisessa saksan kielen oppikirjassa. ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.