”Kukaan ei voi antaa sitä taitoa sulle” : kokemuksia follow along-video-opetukseen osallistumisesta käsinseisonnan harjoittelussa
Authors
Date
2021Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia henkilöillä on follow along videotallenteisiin perustuvaan ohjattuun opetukseen osallistumisesta käsinseisontataidon harjoittelussa. Kohderyhmänä toimi liikuntatieteellisen tiedekunnan 17 viikon mittaiseen tutkimusprojektiin ”Taitoharjoittelutauon vaikutus käsinseisontataidon pysyvyyteen” osallistuneet henkilöt. Tutkimuksestani hyötyvät video-opetuksesta ja taitoharjoittelusta kiinnostuneet. Aiempia tutkimuksia käsinseisontataidon harjoittelusta follow along-videotallenteiden pohjalta ei ole vielä tehty.
Tutkimukseni otteena toimi fenomenologis-hermeneuttinen viitekehys ja tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin kolmella kyselyllä sekä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Yhteensä tutkimukseen osallistuneita oli kahdeksan. Kaikki interventioon osallistuneet olivat täysi-ikäisiä. Neljä osallistujaa vastasi kyselyihin ja osallistui haastatteluun. Neljä muuta tutkimukseen osallistunutta henkilöä vastasi vain kyselyihin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmillä. Aineistosta nousi kaksi selkeää teemaa: Follow along videotallenteiden käytön edut ja haitat käsinseisonnan harjoittelun yhteydessä. Teemat jakautuivat vielä pienempiin alaluokkiin kuten palautteen saamiseen ohjaajalta ja harjoitteluturvallisuuteen.
Tuloksista ilmenee, että follow along videotallenteiden käyttö soveltui erinomaisesti käsinseisontataidon opetuksessa hyödynnettäväksi menetelmäksi. Menetelmän suurimmat edut liittyivät sen tarjoamaan autonomiaan harjoittelun ajoittamisessa sekä rytmityksessä. Itsevarmuus harjoitella käsinseisontataitoa yksin kehittyi etenkin vähemmän käsinseisontaa aiemmin harjoitelleilla osallistujilla. Menetelmän heikkouksiksi voidaan lukea vähäinen mahdollisuus saada palautetta ohjaajalta. Videotallenteita käytettäessä on syytä pohtia, milloin saman videon käyttäminen useampaan kertaan on perusteltua? Videotallenteiden käyttöä motoristen taitojen harjoittamiseen harkitsevan opettajan on oltava motorisen oppimisen teoriasta perillä.
...
The purpose of this thesis was to find out what kind of experiences learners have of participating in handstand lessons based on follow along video recordings. The target group consisted of Department of Sports 17-week long intervention study’s “Skill practice intermission’s effect on handstand skill” participants. All participants were over 18-years old and had varying backgrounds in handstand training. Study benefits all who are interested in the uses of follow along video recordings as a motor skill teaching tool and those who are creating follow along videos for varying audiences. This study was first of its kind.
Qualitive methods were used to gather and analyze the study’s data. Research approach was a phenomenological-hermeneutic framework. In this thesis, it meant finding out the individual experiences of the participants about practing handstand with follow along videos as a primary teaching tool. Data for this study was collected using three surveys consisting of open-ended questions and via half structured thematic interviews. All eight adult participants answered to all surveys. Four participants also participated in the interviews. All the data was analyzed using data-driven content analysis. Two main themes rose from the analysis: The benefits and detriments of using follow along videos as a handstand teaching method. These two themes were split to smaller categories such as receiving feedback and the improvement of self-confidence.
The results show that follow along videos worked extremely well as a handstand teaching method. The greatest advantages this method were connected to the huge amounts of autonomy it provides to learners. Practicing alone with only a video record was reported to boost self-confidence especially with participants, who had little to no experience of practing handstand before the intervention study. More experienced participants reported less improvement with their handstand skill. The nonexistent amount of feedback from the teacher during practice sessions was reported to be the biggest single detriment of follow along video records. It is worthwhile to consider also, when the use of same video is purposeful? Using follow along video recordings as a teaching tool in the context of motor learning, requires great amount of knowledge about motor learning theory from the instructor.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Golfin oppiminen ja opettaminen : tehtäväopetuksen ja video-opetuksen vertailu
Mäkelä, Antti (2020)Golfin pelaaminen vaatii jo perustasolla hyvää silmä-käsi- koordinaatiota. Pelaajan on hallittava teknisesti useamman tyyppisiä lyöntejä. Pelaajalle opetetaan alussa golfin perustaitoja. Pelaaja oppii toistojen ... -
Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa
Nyrhilä, Anniina; Saranpää, Juulia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi ... -
Vanhemmatko lapsen edun turvaajia? : vanhempien kokemuksia osallistumisesta henkilökohtaisen opetuksen prosessiin
Saastamoinen, Johanna (2002) -
The effects of motor skill and physical activity interventions on preschoolers' cognitive and academic skills : A systematic review
Jylänki, Pinja; Mbay, Theo; Hakkarainen, Airi; Sääkslahti, Arja; Aunio, Pirjo (Elsevier BV, 2022)The present systematic review aimed to investigate the methodological quality and the effects of fundamental motor skills and physical activity interventions on cognitive and academic skills in typically developing 3 to ... -
School-Age Children’s Actual Motor Competence and Perceived Physical Competence : A 3-Yr Follow-up
Gråstén, Arto; Huhtiniemi, Mikko; Jaakkola, Timo (Lippincott Williams & Wilkins, 2022)Purpose This study examined school-aged children’s actual motor competence (MC) and perceived physical competence (PC) over three years along with the covariate effects of gender and body mass index (BMI). Methods ...