Pelimekaniikkojen vaikutus internet-pelaamisen häiriöön
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vuonna 2019 Kiinassa alkanut SARS-CoV-2 viruksen aiheuttama COVID-19 tauti, joka myöhemmin laajeni pandemiaksi, on aiheuttanut laaja-alaisia muutoksia siihen, miten ihmiset kuluttavat vapaa-aikaansa, ja esimerkiksi videopeleihin käytetty aika on lisääntynyt. Tässä pro gradussa tutkitaan laadullisilla tutkimusmenetelmillä, tapaustutkimuksen avulla pelimekaniikkoja ja niiden mahdollista vaikutusta internet-pelaamisen häiriön ilmentymiseen ja ylläpitoon. Tarkastelukohteiksi valikoituvat Valheim, World of Warcraft ja Grand Theft Auto Online. Pelimekaniikkojen suhteen määriteltiin pääpelimekaniikat ja toissijaiset pelimekaniikat, sekä lopuksi vielä määritettiin erilaisia pelimekaniikkojen tyyppejä. Lisäksi esiteltiin pelaajatypologioita, joita oli neljä erilaista luokkaa, ja vielä käsiteltiin myös uhkapelaamisen vaikutusta aivoihin. Tulosten tarkastelun pohjaksi asetettiin Maslowin tarvehierarkia, jonka avulla mahdollisia tuloksia peilattiin siihen, että mitä tarpeita kohdepeli saattaisi mahdollisesti täyttää. Kohteista tehtyjen havaintojen analysoinnin jälkeen voidaan tarkastella, että Valheimissa korostuu korkeimman tason tarpeet Maslowin pyramidista, kun Grand Theft Auto Online perustuu enempi itsetunnollisiin tarpeisiin ja World of Warcraft sosiaalisiin tarpeisiin. Yksinkertaisesti voidaan todeta, että pelimekaniikoilla voidaan mahdollisesti ajatella olevan yhteys internet-pelaamisen häiriöön Maslowin tarvehierarkian tarpeiden täyttymisen myötä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietokonepelien pelaamisen yhteys kognitiivisiin taitoihin ja koulusuoriutumiseen lapsilla
Kiuru, Annika (2005) -
Nuorten videopelaamisen määrä ja pelaamisen yhteydet terveyskäyttäytymiseen sekä itsearvioituun terveyteen
Lahti, Henri (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 5-, 7-, ja 9-luokkalaisten videopelaamisen määrää, siihen liittyviä sukupuolten välisiä eroja, luokka-asteiden välisiä eroja sekä pelaamisen määrän yhteyksiä, terveyskäyttäytymiseen, ... -
Lapset digitaalisten pelien maailmassa : digitaalisen pelaamisen merkitys 8-vuotiaiden lasten elämässä
Sillanpää, Elina (2012) -
Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
Kontkanen, Joonas (2019)Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ... -
Muistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat
Kaikkonen, Milla (2020)Tämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt ...