Pelimekaniikkojen vaikutus internet-pelaamisen häiriöön
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vuonna 2019 Kiinassa alkanut SARS-CoV-2 viruksen aiheuttama COVID-19 tauti, joka myöhemmin laajeni pandemiaksi, on aiheuttanut laaja-alaisia muutoksia siihen, miten ihmiset kuluttavat vapaa-aikaansa, ja esimerkiksi videopeleihin käytetty aika on lisääntynyt. Tässä pro gradussa tutkitaan laadullisilla tutkimusmenetelmillä, tapaustutkimuksen avulla pelimekaniikkoja ja niiden mahdollista vaikutusta internet-pelaamisen häiriön ilmentymiseen ja ylläpitoon. Tarkastelukohteiksi valikoituvat Valheim, World of Warcraft ja Grand Theft Auto Online. Pelimekaniikkojen suhteen määriteltiin pääpelimekaniikat ja toissijaiset pelimekaniikat, sekä lopuksi vielä määritettiin erilaisia pelimekaniikkojen tyyppejä. Lisäksi esiteltiin pelaajatypologioita, joita oli neljä erilaista luokkaa, ja vielä käsiteltiin myös uhkapelaamisen vaikutusta aivoihin. Tulosten tarkastelun pohjaksi asetettiin Maslowin tarvehierarkia, jonka avulla mahdollisia tuloksia peilattiin siihen, että mitä tarpeita kohdepeli saattaisi mahdollisesti täyttää. Kohteista tehtyjen havaintojen analysoinnin jälkeen voidaan tarkastella, että Valheimissa korostuu korkeimman tason tarpeet Maslowin pyramidista, kun Grand Theft Auto Online perustuu enempi itsetunnollisiin tarpeisiin ja World of Warcraft sosiaalisiin tarpeisiin. Yksinkertaisesti voidaan todeta, että pelimekaniikoilla voidaan mahdollisesti ajatella olevan yhteys internet-pelaamisen häiriöön Maslowin tarvehierarkian tarpeiden täyttymisen myötä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin
Kontkanen, Joonas (2019)Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ... -
Nuorten videopelaamisen määrä ja pelaamisen yhteydet terveyskäyttäytymiseen sekä itsearvioituun terveyteen
Lahti, Henri (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 5-, 7-, ja 9-luokkalaisten videopelaamisen määrää, siihen liittyviä sukupuolten välisiä eroja, luokka-asteiden välisiä eroja sekä pelaamisen määrän yhteyksiä, terveyskäyttäytymiseen, ... -
Muistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat
Kaikkonen, Milla (2020)Tämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt ... -
Pelaamisen harrastaminen ulottuu itse pelaamista syvemmälle
Kerttula, Tero (Suomen pelitutkimuksen seura, 2022)Lektio 22.1.2022 Jyväskylän yliopistossa -
Tietokonepelien pelaamisen yhteys kognitiivisiin taitoihin ja koulusuoriutumiseen lapsilla
Kiuru, Annika (2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.