Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Koulupinnaaminen on yhteydessä yksilön ja yhteiskunnan kannalta kielteisiin kehityskulkuihin, kuten kouluakäymättömyyteen ja työttömyyteen. Koulupinnaamisen ennaltaehkäisemisen näkökulmasta on tärkeää saada tietoa koulupinnaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajilta ja vertaisilta saatu sosiaalinen tuki on yhteydessä koulupinnaamiseen 7. luokalla ja toisen asteen 1. opiskeluvuonna ja onko yhteys erilainen riippuen oppilaan koulumenestyksestä. Sukupuolen ja sosioekonomisen taustan vaikutus kontrolloitiin analyyseissa.
Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto (7. luokalla N = 1109, toisen asteen 1. opiskeluvuonna N = 879) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushankkeiden vuosien 2014 ja 2017 aikana kyselylomakkein kerättyjä aineistoja. Tiedot tutkittavien koulumenestyksestä saatiin koulun rekisteritiedoista. Aineisto analysoitiin kahdella binaarisella logistisella regressioanalyysilla.
Tulokset osoittivat, että opettajilta saatu sosiaalinen tuki oli yhteydessä koulupinnaamiseen sekä 7. luokalla että toisen asteen 1. opiskeluvuonna. Mitä enemmän oppilaat saivat sosiaalista tukea opettajilta, sitä pienempi heidän koulupinnaamisriskinsä oli. Vertaisilta saatu sosiaalinen tuki ei ollut yhteydessä koulupinnaamiseen eikä sosiaalisen tuen ja koulupinnaamisen välinen suhde ollut erilainen oppilaan koulumenestyksestä riippuen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella etenkin opettajilta saatavan sosiaalisen tuen merkitys tulee ottaa huomioon koulupinnaamista ennaltaehkäisevien toimintatapojen kehittämisessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
15-vuotiaiden sosiaalisen median käytön yhteydet masennusoireisiin ja yksinäisyyteen toisella asteella
Kurki, Sofi; Ahonen, Oosa (2024)Yksinäisyys on lisääntynyt nuorten keskuudessa. Sosiaalinen media on kiinteä osa nuorten elämää, ja sosiaalisen median käytön yhteydet nuorten yksinäisyyteen ovat epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Vuorovaikutussuhteiden vaikutus nuoren koulunkäyntiin ja opintojen sujuvuuteen toisella asteella
Kettunen, Katariina (2021)Tämä tutkimus tarkastelee nuorten koulupolun sujuvuutta ja sen keskeytymistä toisella asteella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuoren elinpiirissä ja elinyhteisöissä olevat vuorovaikutussuhteet niin kotona ... -
Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
Minkkinen, Lauri; Myllymäki, Janne (2014)TIIVISTELMÄ Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne. 2014. Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktii-visuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
Hiekkanen, Rosa (2016)Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ... -
Motivaatio ja minäkäsitys lukutaidon ja koulumenestyksen selittäjinä yläkouluikäisillä oppilailla
Lahtinen, Elina (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.