Vuorovaikutussuhteiden vaikutus nuoren koulunkäyntiin ja opintojen sujuvuuteen toisella asteella

Abstract
Tämä tutkimus tarkastelee nuorten koulupolun sujuvuutta ja sen keskeytymistä toisella asteella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuoren elinpiirissä ja elinyhteisöissä olevat vuorovaikutussuhteet niin kotona kuin koulussa ovat vaikuttaneet heidän opintoihinsa peruskoulusta toiselle asteelle. Tutkimus on laadullinen, aineisto on kerätty haastattelemalla, ja analysoinnissa on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimus keskittyi kolmen nuoren syväluotaavaan haastatteluun. Keskeisimpinä tutkimustuloksina on perheen, koululuokan, kavereiden ja koulun henkilökunnan, sekä tutkittavien nuorten välisten vuorovaikutussuhteiden suuri vaikutus nuoren kouluun kiinnittymiseen, koulussa viihtymiseen, opiskelumotivaatioon, ja opintojen keskeytymiseen. Etenkin koululuokassa tapahtuva kiusaamiseen tai ulkopuolelle jättämiseen liittyvä vuorovaikutus esiintyi vahvana tuloksissa. Oppilaanohjaus jäi puutteelliseksi kaikkien tutkittavien osalta ja nostaa esiin oppilaanohjauksen kehittämisen tarpeen oppivelvollisuuden laajentuessa. On tärkeää tunnistaa heikossa asemassa olevat nuoret, jotka tarvitsevat tehostetumpaa ohjausta. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota nuorten vuorovaikutustaitojen tukemiseen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105112724Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share