Show simple item record

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.advisorVasalampi, Kati
dc.contributor.authorHarju-Heikkilä, Laura
dc.date.accessioned2021-08-09T04:28:44Z
dc.date.available2021-08-09T04:28:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77296
dc.description.abstractKoulupinnaaminen on yhteydessä yksilön ja yhteiskunnan kannalta kielteisiin kehityskulkuihin, kuten kouluakäymättömyyteen ja työttömyyteen. Koulupinnaamisen ennaltaehkäisemisen näkökulmasta on tärkeää saada tietoa koulupinnaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajilta ja vertaisilta saatu sosiaalinen tuki on yhteydessä koulupinnaamiseen 7. luokalla ja toisen asteen 1. opiskeluvuonna ja onko yhteys erilainen riippuen oppilaan koulumenestyksestä. Sukupuolen ja sosioekonomisen taustan vaikutus kontrolloitiin analyyseissa. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto (7. luokalla N = 1109, toisen asteen 1. opiskeluvuonna N = 879) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushankkeiden vuosien 2014 ja 2017 aikana kyselylomakkein kerättyjä aineistoja. Tiedot tutkittavien koulumenestyksestä saatiin koulun rekisteritiedoista. Aineisto analysoitiin kahdella binaarisella logistisella regressioanalyysilla. Tulokset osoittivat, että opettajilta saatu sosiaalinen tuki oli yhteydessä koulupinnaamiseen sekä 7. luokalla että toisen asteen 1. opiskeluvuonna. Mitä enemmän oppilaat saivat sosiaalista tukea opettajilta, sitä pienempi heidän koulupinnaamisriskinsä oli. Vertaisilta saatu sosiaalinen tuki ei ollut yhteydessä koulupinnaamiseen eikä sosiaalisen tuen ja koulupinnaamisen välinen suhde ollut erilainen oppilaan koulumenestyksestä riippuen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella etenkin opettajilta saatavan sosiaalisen tuen merkitys tulee ottaa huomioon koulupinnaamista ennaltaehkäisevien toimintatapojen kehittämisessä.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulupinnaaminen
dc.subject.othertoinen aste
dc.titleKoulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108094463
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysopinnaus
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record