Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorMäkinen, Leni
dc.date.accessioned2021-07-06T07:25:47Z
dc.date.available2021-07-06T07:25:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77007
dc.description.abstract1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, että ääntämistä opetetaan yhä liian vähän, ja etenkin prosodia jää vähälle huomiolle. Myös ääntämisen aseman oppikirjoissa on todettu olevan melko vähäinen. Tämä tutkimus pyrki selvittämään ääntämisen roolia suomalaisissa alakoulun, yläkoulun ja lukion englannin oppikirjoissa ja opetuksessa sekä opettajien näkemyksiä ääntämismateriaalien riittävyydestä oppikirjoissa. Tutkimukselle oli tarvetta muun muassa siksi, että aiheesta ei ole kovin montaa kattavaa tutkimusta Suomessa, eikä sitä ole tutkittu suuresti tuoreimpien opetussuunnitelmien voimaantulon jälkeen. Aihetta tutkittiin oppikirja-analyysilla ja englannin opettajille suunnatulla kyselyllä. Oppikirjoista tutkittiin sisällönanalyysin keinoin ääntämistehtävien osuus kaikista tehtävistä, tehtävien sisältö ja fokus sekä tehtävätyyppi. Kyselyssä selvitettiin opettajien ääntämisopetuksen määrää, sen sisältöä ja siinä käytettäviä metodeja ja työkaluja sekä opettajien mielipiteitä ääntämisen roolista oppikirjoissa. Kyselyn tulokset analysoitiin pääosin määrällisesti IBM SPSS -ohjelmalla, verraten kouluasteiden eroja tilastollisilla testeillä. Tulokset osoittivat, että vaikka ääntämisen ja etenkin prosodian rooli suomalaisissa englannin oppikirjoissa on yhä vähäinen, niitä opetetaan silti säännöllisesti. Kirjojen tulisi kuitenkin tarjota enemmän ääntämistehtäviä etenkin prosodiaa koskien - myös opettajien mielestä. Ääntämiseen pitäisi kenties myös kiinnittää enemmän huomiota alakoulun jälkeen, sillä sitä opetettiin huomattavasti enemmän alakoulussa, ja ääntämisellä oli suurin rooli juuri alakoulun kirjoissa. Tuloksissa näkyikin vahvasti oppikirjojen vaikutus opetukseen. Ääntämistehtävien (prosodian vähyyttä lukuun ottamatta) ja -opetuksen sisältö olivat kuitenkin melko hyvin linjassa suositusten kanssa. Vaikka tehtävissä ja opetuksissa käytettiin vaihteleviakin metodeja, niissä dominoivat kuitenkin melko perinteisenä pidetyt keinot, kuten ääneen luku ja kuuntele ja toista -harjoitteet. Täten luovemmille metodeille voisi olla tarvetta sekä kirjoissa että opetuksessa.fi
dc.format.extent135
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL teaching
dc.subject.otherL2 learning
dc.subject.otherpronunciation teaching
dc.subject.otherpronunciation in textbooks
dc.subject.otherteacher survey
dc.subject.othertextbook analysis
dc.titleThe role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202107064193
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoprosodiikka
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoprosody
dc.subject.ysolanguages
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot