Show simple item record

dc.contributor.authorWarinowski, Anu
dc.contributor.authorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorHeikkilä, Mirva
dc.contributor.authorMikkilä-Erdmann, Mirjamaija
dc.date.accessioned2021-07-05T10:02:14Z
dc.date.available2021-07-05T10:02:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationWarinowski, A., Metsäpelto, R.-L., Heikkilä, M., & Mikkilä-Erdmann, M. (2021). Korona opettajan osaamisen haastajana. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>15</i>(2), 73-78. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.107351" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.107351</a>
dc.identifier.otherCONVID_97944466
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76990
dc.description.abstractTarkastelemme suomalaisen opettajan osaamista suhteessa korona-ajan tuomiin uusiin opettajuuden haasteisiin. Opettajan työ on monipuolista osaamista edellyttävää asiantuntijatyötä. Opettajan keskeinen osaaminen on koottu seitsemän yliopiston yhteistyönä tutkimusperustaiseen Opettajan osaamisen karttaan. Siinä opettajan ammatillinen kehittyminen nähdään jatkumona opiskelijavalintavaiheesta koulutuksen kautta työelämään. Keväällä 2020 koronapandemia muutti opettajan työtä radikaalisti. Siirtyminen etäopetukseen ja oppijoiden tukeminen kriisissä ovat asettaneet opettajien osaamiselle uudenlaisia haasteita. Koronatilanteen eri vaiheissa ovat korostuneet erityisesti kolme näkökulmaa Opettajan osaamisen kartasta: yleiset kognitiiviset taidot ja toimijuus, hyvinvointiosaaminen sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaaminen. Opettajan osaamisen karttaan koottu tutkimusperusteinen, yhteisöllinen näkemys opettajan osaamisesta antaa hyvät lähtökohdat toimia muuttuvissa tilanteissa sekä tukee opettajan osaamista myös tulevaisuudessa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleKorona opettajan osaamisen haastajana
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202107054176
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiafi
dc.contributor.oppiaineOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)fi
dc.contributor.oppiaineKasvatuspsykologiaen
dc.contributor.oppiaineTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)en
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange73-78
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/47/523/2017
dc.subject.ysokognitiiviset taidot
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysohaasteet (ongelmat)
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysopandemiat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24920
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8790
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6564
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p943
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13158
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10121
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.107351
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundingprogramOthersen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0