“Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
Date
2021Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä luonteenvahvuudet nousevat esiin liikuntatunneilla ja mikä merkitys liikuntatunneilla on luonteenvahvuuksien vahvistamisessa. Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys muodostui positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan teorioista. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus ja keräsimme tutkimusaineiston teemahaastatteluilla.
Haastatteluihin osallistui neljä yläkoulussa työskentelevää liikunnanopettajaa. Kaikki haastateltavat olivat kiinnostuneita oppilaiden luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikunnanopetuksessa. Opettajat olivat iältään 33–46-vuotiaita ja heistä kolme oli naisia ja yksi mies. Toteutimme haastattelut helmi-maaliskuun 2021 aikana. Ne olivat kestoltaan 36–64 minuuttia. Litteroituna aineiston pituus oli yhteensä 54 sivua fontilla Times New Roman, fonttikoolla 12 ja rivivälillä 1.5. Toteutimme aineiston analysoinnin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja lisäksi jatkoimme aineiston analysointia sisällön erittelyllä.
Haastateltujen liikunnanopettajien mukaan kaikkia luonteenvahvuuksia esiintyi liikuntatunneilla. Rohkeus, sinnikkyys, innostus ja ryhmätyötaidot olivat niistä tyypillisimpiä. Lisäksi aineistosta erottui vähemmän tyypillisiä sekä merkityksellisimpinä koettuja luonteenvahvuuksia liikunnanopetuksen kannalta. Luonteenvahvuuksien vahvistamisella oli monenlaisia hyötyjä, mutta sitä ei tulisi kuitenkaan korostaa liikaa liikunnan kustannuksella. Sekä opettaja, oppilaat itse että liikuntatuntitoiminta voivat vahvistaa luonteenvahvuuksia eri tavoin. Opettajan tärkeimmiksi keinoiksi vahvistaa luonteenvahvuuksia mainittiin luonteenvahvuuksien huomioiminen liikuntatuntien suunnittelussa ja palautteenanto, erityisesti myönteinen palaute, ohjeistaminen ja sanoittaminen, kannustaminen sekä monipuoliset opetusmenetelmät. Opettajat kokivat luonteenvahvuuksien vahvistamisessa olevan kuitenkin jonkin verran haasteita. Tutkielmamme lisää tietoa luonteenvahvuuksien moninaisuudesta ja rohkaisee liikunnanopettajia ottamaan niitä huomioon omassa opetuksessaan.
...
In this study we analyzed the experiences of upper comprehensive school PE teachers about character strengths. The theoretical framework of our research consisted of theories of positive psychology and positive pedagogy. The research material for this qualitative research was collected through thematic interviews. We carried out the analysis of the material as a theory-guiding content analysis and continued the analysis of the material by quantifying.
Four upper comprehensive school PE teachers participated in the interviews, and all interviewees were interested in the students' character strengths and their strengthening in PE. The teachers were between 33 and 46 of age, three of them were women and one was a man. We conducted interviews during spring 2021 (February-March) and they lasted 36–64 minutes. A total of 54 pages were transcribed in Times New Roman, size 12, line spacing 1.5. In this study we focused on the experiences of the interviewees about the character strengths and their strengthening. We also wanted to find out which character strengths stand out the most during PE classes and what role do PE classes play in strengthening character strengths.
According to interviewees, all character strengths showed up during PE classes. Courage, perseverance, enthusiasm and teamwork skills were the most typical character strengths in PE classes. Also the less typical character strengths stood out from the material as well as the most significant ones, which are important for the teaching of PE. Strengthening character strengths had a wide range of benefits, but PE teachers did not need to highlight them too much at the cost of the physical activity. As well as the teacher, pupils themselves and the physical activity itself can strengthen character strengths in different ways. Taking the character strengths into account in the planning of PE classes and feedback, especially positive feedback, were the most important ways for the teacher to strengthen character strengths. In addition, instruction and wording, encouragement, and varied teaching methods were mentioned as the most important ways of strengthening character strengths. Also some challenges faced by the teachers in strengthening character strengths are discussed in the analysis. Our thesis provides insight into the diverse field of character strengths and encourages PE teachers to take them into account in their own teaching.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia ongelma- ja ristiriitatilanteista ja niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista
Alanen, Jaakko (2019)Pro gradu -tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia työssään kohdatuista ongelma- ja ristiriitatilanteista sekä niissä käytetyistä tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Lisäksi olin ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsitykset minäpystyvyydestään käyttäytymisen haasteiden kohtaamisessa
Jussila, Elias; Ulmanen, Saku (2022)Käyttäytymisen haasteet ovat yleisimpiä opettajan kohtaamia opetuksen haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun liikunnanopettajilla on omasta minäpystyvyydestä kohdata ... -
Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla
Luostari, Vesa (2014)Luostari Vesa (2014). Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 75 s., 3 liitettä. Tämän ... -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ...