Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2014Luostari Vesa (2014). Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 75 s., 3 liitettä.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää peruskoulun ja lukion liikunnanopettajien käyttämiä opetustyylejä. Lisäksi haluttiin tarkastella opettajien muista didaktisista ratkaisuista näyttöjä, palautteenantoa ja pelaamista. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin yhdeksältä mies- ja seitsemältä naisliikunnanopettajalta lokakuun 2013 ja tammikuun 2014 välisenä aikana. Observoituja tunteja oli yhteensä 18 kaksoistuntia, yksi kolmoistunti ja yksi yksöistunti. Observoinneissa apuna oli havainnointilomake, johon kirjattiin opetettava aihe, oppilaiden luokka-aste ja -koko, harjoite ja toiminta, työtapa ja opettajan toiminta tunnilla. Lisäksi jokaisen tunnin päätteeksi opettajia haastateltiin lyhyesti. Haastattelulla kerättiin taustatiedot opettajan koulutuksesta ja opetuskokemuksesta. Haastattelu sisälsi kysymyksiä siitä, mitkä tekijät vaikuttivat opetustyylin valintaan kyseisellä tunnilla ja oliko observoidussa tunnissa jotain poikkeuksellista.
Tutkimuksessa havainnoidut työtavat mukailevat Mosstonin ja Ashworthin (2008) opetustyylien spektrissä esitettyjä 11 erilaista työtapaa, jotka toimivat opetustyylien teoreettisena pohjana tässä työssä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat opettajien käyttävän sekä opettaja- että oppijakeskeisiä työtapoja. Opettajakeskeisistä työtavoista käytettiin komento- ja tehtäväopetusta, pariohjausta sekä eriytyvää opetusta. Opettajakeskeisiä työtapoja käytettiin usein, mutta selkeästi suosituin oli tehtäväopetus jota havaittiin jokaisella miesopettajan tunnilla. Naisopettajista ainoastaan kahdella tunnilla ei havaittu tehtäväopetuksen käyttöä. Tämä selittynee tanssin opetuksella, jossa esimerkiksi komentotyyli on käytetympi ja luonnollisempi opetustapa. Oppijakeskeisistä työtavoista käytettiin erilaisten ratkaisujen tuottamista ja itseopetusta, joista ensin mainittua käytettiin selvästi enemmän. Itseopetusta havaittiin ainoastaan yhdellä naisopettajan tunnilla.
Opetustyylien lisäksi tarkasteltiin myös muita didaktisia ratkaisuja. Liikuntasuorituksen näyttöjä havaittiin sekä opettajien että oppilaiden toteuttamina. Palautetta oppilaat saivat jokaisella tunnilla. Palautetta saivat sekä yksittäiset oppilaat että koko ryhmä. Oppilaat pelasivat jokaisella palloilutunnilla. Opettaja toimi peliosiossa useimmiten tuomarina jakaen samalla teknisiä ja taktisia vinkkejä oppilaille. Yhdellä tunnilla havaittiin lisäksi oppilastuomarointia.
Avainsanat: koululiikunta, liikunnanopetus, opetustyylit, työtapa, näytöt, palautteenanto, pelaaminen
...
Luostari Vesa (2014). Physical education teacher's use of teaching styles in secondary and upper secondary schools. Faculty of Sport and Health Sciences, Department of Physical Education, University of Jyväskylä, Master's thesis, 75 p., 3 appendix.
The aim of this study was to investigate qualitatively physical education teacher's use of teaching styles in secondary and upper secondary schools. Furthermore, interest was also indicated in other didactics choices: demonstration, feedback and games. The participants of the study were nine male and seven female teachers and the data was collected between October 2013 and January 2014. Together 18 double lessons were observed, one single and one lesson with three 45 minutes lessons. Observings were written in lesson outline, which consists of lessons issue, class level and size, activity, teaching style and teachers’ behaviour on lessons. After every lesson there was also a short interview of the teacher where questions were asked about the teachers experience and choice of the teaching style performed.
Theoretical source in this research was based on Mosston and Ashworths (2008) the spectrum of teaching styles. It consists of 11 different teaching styles from A-K which vary from one another. The results of the study revealed that teachers are using different teaching styles. They used both reproductive (A-E) and productive styles (F-K). A command (A), the practice (B), the reciprocal (C) and the inclusion style (E) were used from reproductive styles. The practice style (B) was the most popular. Every male teacher and almost every female teacher used the practice style (B) on their lessons. Out of productive styles divergent discovery style (H) was more common, but also self-teaching style (K) was used on one lesson.
Also other didactic choices were observed. Demonstrations were performed by both teacher and student. During every lesson feedback was given to both single students and groups. Actual games were played during every ball game lesson. During games the teacher usually acted as a referee giving both technical and tactical advices at the same time. One lesson also contained student referring.
Keywords: school physical education, teaching styles, demonstration, feedback, playing games
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
Tuomainen, Tea; Ovaska, Hanna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä ... -
Häiriökäyttäytyminen liikuntatunneilla : yläkoulun liikunnanopettajien havaintoja koronapandemian ajalta ja sitä ennen
Pöyhtäri, Teppo; Välipirtti, Viljami (2021)Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien havaintoja oppilaiden häiriökäyttäytymisestä yläkoulun liikuntatunneilta COVID-19-pandemian aikana ja sitä ennen. Lisäksi olimme kiinnostuneita siitä, ... -
Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla : liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä
Lehto, Satu (2017)Lehto, S. 2017. Opetuksen eriyttäminen yläkoulun liikuntatunneilla: Liikunnanopettajan sekä motorisesti heikon ja passiivisesti toimintaan osallistuvan oppilaan näkemyksiä. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
Ahonen, Johan (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia motivointikeinoja yläkoulun liikunnanopettajat käyttävät, millaisia asioita pidetään motivoinnin kannalta tärkeinä sekä millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin ... -
Vastuuntuntoisuuden edistäminen yläkoulun 7. luokan liikuntatunneilla : Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin mukaisen opetusintervention suunnittelu ja toteutus
Konttinen, Ilari; Myllymäki, Tessa (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa opetusinterventio Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin pohjalta sekä tutkia, miten mallin pohjalta toteutettu liikunnan opetusjakso vaikuttaa oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.