Yläkoulun liikunnanopettajien käsitykset minäpystyvyydestään käyttäytymisen haasteiden kohtaamisessa
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Käyttäytymisen haasteet ovat yleisimpiä opettajan kohtaamia opetuksen haasteita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun liikunnanopettajilla on omasta minäpystyvyydestä kohdata käyttäytymisen haasteita. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisin keinoin liikunnanopettajat vastaavat käyttäytymisen haasteisiin. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna keväällä 2022 ja siihen osallistui kuusi yläkoulun liikunnanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat liikunnanopettajien kuvaavan viisi eri minäpystyvyyden tunnetta vahvistavaa tekijää: omat taidot, tiedot, kokemus, itsetuntemus ja vertaistuen saaminen. Käyttäytymisen haasteisiin vastattiin pääasiassa ennakoimalla tilanteita, huomioimalla oppilaita tai antamalla korjaavaa palautetta. Lisäksi opettajat kertoivat käyttävänsä omaa persoonaansa työvälineenä, toimivansa joustavasti tai hyödyntävänsä vahvuusperustaisen opetuksen periaatteita tai konsultatiivista tukea.
Tutkimuksen tulosten perusteella opettajien taidoilla on merkittävä rooli siinä, miten he luottavat omiin kykyihinsä. Liikunnanopettajien koulutuksessa olisikin tärkeää antaa opiskelijoille kokemuksia käyttäytymisen haasteisiin vastaamisesta, jotta työelämään siirryttäessä heillä olisi luottamusta omiin kykyihinsä luokanhallinnassa ja keinoja vastata haastavaan käyttäytymiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
“Vaikka sillä olis kuinka huono olla ja elämä myllertää, että se sais jonkun semmosen palautteen, että hänessä on myös jotain hyvää” : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista sekä niiden vahvistamisesta liikuntatunneilla
Tuomainen, Tea; Ovaska, Hanna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelimme yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia luonteenvahvuuksista. Keskityimme siihen, mitä kokemuksia haastateltavilla oli luonteenvahvuuksista ja niiden vahvistamisesta sekä siihen, mitkä ... -
Itsemääräämisteoria yläkoulun liikunnanopettajien käyttämissä motivointikeinoissa ja koetut haasteet motivoinnissa
Ahonen, Johan (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia motivointikeinoja yläkoulun liikunnanopettajat käyttävät, millaisia asioita pidetään motivoinnin kannalta tärkeinä sekä millaisia haasteita he kokevat oppilaiden motivointiin ... -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ... -
Vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiudet tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa
Aarela, Ilmari; Eronen, Reeta (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden liikunnanopettajien valmiuksia tukea psykologisia perustarpeita ja tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tavoitteena oli myös avata liikunnanopettajakoulutuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.